Konferencje roczne producentów pojazdów to nie tylko prezentacja słupków sprzedażowych. Marka IVECO podzieliła się swoimi głównymi celami na rok 2024 i planem działań, podejmowanych dla ich osiągnięcia. Zaprezentowano także nową wersję popularnego pojazdu z gamy producenta.
Wyniki IVECO w 2023 r. – co się udało, co można poprawić?
Jak wspomnieliśmy na wstępie, firma IVECO nie ogranicza się podczas swoich konferencji wyłącznie do przedstawiania słupków sprzedażowych, co jednak nie oznacza, że ich zabrakło. Miniony rok 2023 r. na rynku sprzedaży pojazdów ciężarowych, przedstawiciele marki ocenili jako stabilny, zarówno w ujęciu całościowym jak i w kontekście działalności IVECO. Marka znalazła się w pierwszej trójce dostawców na polskim rynku z udziałem 12,8%, mimo zanotowania niewielkiej straty względem 2022 r.
Z czego wynikała strata? Zdaniem przedstawicieli IVECO głównie z braku dostępności niektórych pojazdów na przestrzeni roku. Np. w sektorze 3,49-7,2 t. firma odnotowała wynik gorszy o 10% niż przed rokiem, pomimo znacznie wyższej liczby zamówień i zapytań, których jednak nie można było w pełni zrealizować. Podobnie było w segmencie podwozi do mniejszych pojazdów i furgonów. Były także sektory rynku, w których firma odnotowała znaczne wzrosty procentowe, np. pojazdy średnie – 7,2-16 t. i powyżej 16 t.
Około 3/4 pojazdów IVECO w Polsce sprzedawanych jest z pakietem usług łączności. W najbliższym czasie firma zamierza inwestować w rozwój tych usług, by jeszcze poprawić ten wynik (o szczegółach napiszemy w osobnym artykule). Kontrakty serwisowe wybiera ponad połowa nabywców nowych IVECO. Finansowanie pojazdów poprzez podmiot IVECO Capital, oferujący leasingi, pożyczki i wynajem wraz z ubezpieczeniami, wybiera co piąty klient marki.
IVECO znacznie poprawiło względem 2022 r. poziom sprzedaży części zamiennych – aż o 28% przy obrotach ponad 200 mln zł. Do tego wyniku przyczyniły się:
- 25% wzrost sprzedaży linii Genuine Parts, czyli części OES;
- 24% wzrostu linii DIREX;
- 79% wzrost sprzedaży części po fabrycznej regeneracji – Reman Parts
- 170% wzrost sprzedaży gamy NEXPRO dla samochodów starszych, po gwarancji fabrycznej.
Bardzo dobry wynik gamy NEXPRO to w znacznej części zasługa zaoferowania akumulatorów z 3-letnią gwarancją.
Cztery priorytety IVECO na 2024 rok
IVECO wyznacza sobie cztery główne zadania na bieżący rok. Pierwszym jest promocja odświeżonej gamy modelowej (więcej o niej w artykule), zaprezentowanej pod koniec ub. roku, ale wprowadzanej do sprzedaży obecnie. Drugi cel to wzrost sprzedaży podwozi z gamy ciężkiej.
Trzecie zadanie to szeroko pojęta digitalizacja, czyli wprowadzanie na rynek nowych usług łączności i promowanie usług dostępnych dla kierowców oraz firm. IVECO będzie również kontynuować starania w celu zwiększania poziomu zadowolenia klientów z usług serwisowych.
Sieć punktów IVECO w Polsce
W minionym roku otworzono trzy nowe punkty sprzedażowe IVECO w naszym kraju. W bieżącym roku sieć nie ulegnie poszerzeniu, jednak już na początku roku 2025 klientów zacznie przyjmować powstający właśnie obiekt w Karpinie, w północno-wschodniej Polsce.
Polskie punkty sprzedażowe oraz punkty serwisowe IVECO plasują w czołówce globalnej sieci marki pod względem poziomu zadowolenia klientów. Wynik to 72 punkty w skali od -100 do +100. Wydaje się zatem, że jeden z głównych celów marki na ten rok, a więc zwiększanie poziomu zadowolenia klientów w mniejszym zakresie dotyczy polskiego oddziału firmy. Przedstawiciele marki zapowiadają jednak, że nie osiądą na laurach i wprowadzą nowe usprawnienia.
Na poziom obsługi klienta ma wpływ m.in. centralny magazyn części IVECO, zlokalizowany w Zielonej Górze. W tym roku mija 5 lat od oddania magazynu do użytku. Poza Polską, obsługuje 11 innych krajów.
Eko-plany IVECO – trzy drogi rozwoju
Podobnie jak inni producenci pojazdów, IVECO stawia sobie ambitne cele w kwestii minimalizacji śladu węglowego generowanego przez pojazdy, ich produkcję oraz dystrybucję. Firma stara się jednak pogodzić cele ekologiczne z utrzymaniem korzystnego całkowitego kosztu utrzymania pojazdów (TCE). W ostatnim czasie, Europejski Bank Inwestycyjny przyznał IVECO 8-letni kredyt na kwotę do 500 mln EUR na dekarbonizację transportu. Celem firmy jest uzyskanie zerowej emisji CO2 netto do 2040 r.
Jak osiągnąć tak wysoko postawione cele? IVECO nie zamierza skupiać się wyłącznie na jednym źródle napędu. W transporcie miejskim oraz sektorze budowlanym wzrastać ma wykorzystanie pojazdów z napędami CNG i Bio-CNG, uzupełniane przez elektryczne pojazdy z zasilaniem bateryjnym. W sektorze regionalnej dystrybucji IVECO stawia na napędy C-LNG i Bio-LNG oraz napęd wodorowy. Transport długodystansowy ma zostać oparty na zasilaniu gazowym LNG lub Bio-LNG, uzupełnianym przez napędy wodorowe.
IVECO dostrzega ogromny potencjał w rozwoju biometanu, jako paliwa do ciężarówek. Jest to jedyne paliwo, którego bilans emisyjny może być (według stosowanych wzorców wyliczeń) ujemny. Włoska marka jest potentatem w produkcji pojazdów przystosowanych do zasilania gazem LNG – wszystkie te pojazdy (od 2019 r.) są jednocześnie gotowe do zasilania biometanem.
Nowe eDaily na polskim rynku
Nowością zaprezentowaną podczas rocznej konferencji IVECO była nowa wersja elektrycznego eDaily, czyli dostawczaka do dystrybucji lokalnej z zabudową chłodniczą. Pojazd posiada 3 baterie trakcyjne o pojemności 111 kWh (netto 105). Jego ładowność to prawie 3 tony. Baterie zamontowane są w ramie pojazdu. Mieszczą się trzy, jednak możliwy będzie zakup auta z dwiema bateriami, z możliwością późniejszej rozbudowy. Na pokładzie mieści się agregat elektryczny TT-Thermo King. Zasięg tej wersji eDaily to nawet 180 km w przypadku w pełni załadowanego pojazdu.
IVECO wprowadza zmiany w zakresie swoich usług serwisowych i cyfrowych. Temu zagadnieniu poświęcimy osobny artykuł, który opublikujemy już wkrótce.
Komentarze