Renault Trucks testuje nowy prototyp

18 lipca 2024, 15:56

Renault Trucks wraz z firmami Jumbo i SVZ testują prototyp pojazdu elektrycznego. Po trwających dotychczas testach w Lyonie i Paryżu, przyszła pora na nowy etap przedsięwzięcia.

Renault Trucks Oxygen

Renault Trucks Oxygen – co to takiego?

Prototyp otrzymał nazwę Oxygen. Został wyposażony w nadwozie chłodnicze i zaprojektowany we współpracy z siecią supermarketów Jumbo i SVZ oraz przy wsparciu holenderskiej spółki zależnej. W październiku rozpocznie testy na ulicach Amsterdamu.

Amsterdam, modelowe miasto pod względem ekomobilności, wydaje się idealnym miejscem do testowania takiego pojazdu jak Oxygen. Na potrzeby tego projektu, Renault Trucks połączyło siły z Jumbo i SVZ. Jumbo, druga co do wielkości sieć handlowa w Holandii, posiada ponad 700 punktów sprzedaży w Holandii i Belgii. Jednym z priorytetów firmy jest uproszczenie obsługi klienta w lokalnych supermarketach. SVZ to firma transportowa, która zaopatruje punkty sprzedaży Jumbo w Holandii w świeże produkty.

Producent i jego partnerzy połączyli swoje doświadczenie, aby ograniczyć swój wpływ na środowisko, biorąc pod uwagę specyficzne wymagania logistyki miejskiej. Rezultatem współpracy jest prototyp samochodu ciężarowego z napędem elektrycznym o DMC 26 ton, dostosowany do holenderskich stref bezemisyjnych. W celu zmniejszenia emisji CO2 w miastach, od 1 stycznia 2025 r. Holandia wprowadzi strefy bezemisyjne, w których będzie można poruszać się wyłącznie pojazdami niskoemisyjnymi.

W przeciwieństwie do pierwszego prototypu testowanego we współpracy z Geodis „na sucho”, nowa wersja umożliwi transport chłodniczy bez emisji hałasu, zanieczyszczeń i przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa, z magazynów do supermarketów Jumbo położonych w centrum Amsterdamu w okresie 6 miesięcy trwania nowej serii testów.

– Owocne partnerstwo z Jumbo i SVZ przy tym innowacyjnym projekcie podkreśla siłę współpracy w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju – wyjaśnia Jérôme Berthelet, Dyrektor Generalny Renault Trucks w Holandii. – Kierowaliśmy się tym samym pragnieniem stworzenia niskoemisyjnego rozwiązania dla potrzeb miejskich. Realizacja pilotażowego projektu w Amsterdamie, modelowym mieście pod względem pionierskich rozwiązań w zakresie zarządzania środowiskiem, wnosi znaczną wartość do naszego podejścia.

Prototyp został zbudowany w fabryce Renault Trucks w Blainville-sur-Orne, pierwszym europejskim zakładzie produkującym seryjnie od 2020 roku samochody ciężarowe z napędem elektrycznym.

Renault Trucks Oxygen wnętrze

Oxygen – szczegóły techniczne

W celu zapewnienia lepszej widoczności i bezpieczeństwa, Oxygen posiada obniżoną kabinę i szeroką przednią szybę, które zapewniają kierowcy doskonałą bezpośrednią widoczność użytkowników drogi. Kilka kamer zastępuje lusterka wsteczne, zapewniając pełny kąt widzenia, ze znacznie ulepszoną widocznością z tyłu oraz wykrywaniem pieszych i niechronionych użytkowników ruchu drogowego w martwym polu.

Aby zwiększyć komfort i bezpieczeństwo kierowcy, po stronie pasażera zamontowano przesuwane drzwi, co pozwala uniknąć ryzyka związanego z otwieraniem drzwi po lewej stronie. Kierowca może wsiadać i wysiadać z pojazdu zarówno z prawej, jak i z lewej strony. Wsiadanie i wysiadanie jest również łatwiejsze dzięki obniżonemu wejściu do kabiny.

W celu zapewnienia świeżości przewożonych produktów spożywczych, pojazd wyposażony został w kontener izotermiczny z możliwością kontrolowania temperatury, przystosowaną do transportu 25 rollkontenerów. Dodatkowo, sylwetka pojazdu została całkowicie przeprojektowana, dzięki czemu pojazd płynnie wtapia się w miejski krajobraz. Z drugiej strony, ulepszenia we wnętrzu kabiny zapewniają większy komfort kierowcy.

Renault Trucks Oxygen

Dane techniczne pojazdu

  • DMC: 26 t
  • Podwozie: 6×2
  • Wymiary: 10 m (dł.) x 2,6 m (szer.) x 3,8 m (wys.)
  • Rozstaw osi: 4600 mm
  • Nadwozie: Jednostka chłodnicza zintegrowana z zabudową, odpowiednia do rollkontenerów wykorzystywanych w supermarketach
  • Pojemność akumulatora: 3 x 94 kWh, tj. 282 kWh
  • Zasięg 150 km, przystosowany do codziennych dostaw SVZ realizowanych dla Jumbo w Amsterdamie

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!