Opłaty drogowe w Portugalii. System Via Verde

, 25 listopada 2013, 9:15

Na przestrzeni niespełna 15 lat łączna długość wszystkich autostrad w Portugali wzrosła z 300 do ponad 3 000 km. Statystyki pokazują, że mimo iż nie jest to kraj tranzytowy, jest w nim cztery razy więcej kilometrów autostrad w przeliczeniu na jednego mieszkańca niż w Wielkiej Brytanii, a nawet o 60% więcej niż w świetnie skomunikowanych Niemczech.

Wszyscy przewoźnicy mogą w Portugali rozliczać opłaty drogowe w elektronicznym systemie Via Verde. Myto można regulować na tradycyjnych bramakch lub elektronicznie – przejeżdzając przez specjalne bramownice zbudowane nad drogami.

Autostrady z tradycyjnymi bramkami

W Portugali w przypadku większości płatnych autostrad mamy do czynienia z tradycyjnymi bramkami wjazdowymi i wyjazdowymi. Stawki opłat zależne są od danego odcinka autostrady oraz kategorii pojazdu. Płatności można regulować gotówką w euro, kartami debetowymi oraz kartami paliwowymi różnych operatorów, np. DKV Euro Service. Karty kredytowe są honorowane jedynie w nielicznych miejscach.

Autostrady z bramownicami elektronicznymi (dawne autostrady SCUT)

W Portugalii jeszcze do niedawna istniało kilka bezpłatnych autostrad SCUT. Jednak z powodu pogłębiającego się kryzysu gospodarczego, od 2011 roku te odcinki także zostały objęte opłatami. Co ważne, obowiązuje na nich wyłącznie system elektronicznego myta. Płatne odcinki rozpoznać można po umieszczonych przed wjazdem na autostradę tablicach informacyjnych z napisem „electronic toll only“. Obcokrajowcy nie powinni wjeżdżać na autostrady SCUT przez bramki oznaczone jako Via Verde, gdyż są one zarezerwowane wyłącznie dla pojazdów zrejestrowanych w Portugalii.

Jak obcokrajowcy mogą regulować płatności na autostradach z tabliczką “electronic toll only”?

Pierwsza metoda to skorzystanie z pośrednictwa emitentów kart paliwowych, takich jak DKV Euro Service i wygodne rozliczanie opłat poprzez urządzenie pokładowe, np. DKV Box. Kolejny sposób to wykupienie wirtualnych biletów w przypadku, gdy planujemy maksymalnie 5 dniowy pobyt w Portugalii lub kupienie biletu ważnego jedynie na przejazd określonym odcinkiem trasy. Przewoźnicy mogą także dokonać opłatyw jednym z czterech nowopowstałych punktów, które umiejscowione są na przejściach granicznych. Mandat za brak ważnego biletu lub urządzenia pokładowego jest zazwyczaj kwotą 10 razy wyższą od stawki jaką kierowca powinien był uiścić za dany odcinek i nie może być ona kwotą niższą niż 25 euro.

Jak rozliczać opłaty za pośrednictwem DKV?

W przypadku autostrad ze standardowymi bramkami z punktami poboru opłat kierowcy mogą uiścić opłaty za pomocą karty DKV. W przypadku odcinków z elektronicznymi bramownicami przewoźnicy mają możliwość automatycznie rozliczać opłaty poprzez urządzenia pokładowe DKV Box. Taka metoda pozwala rozliczyć opłaty nie tylko w Portugalii, ale także w innych krajach Europy, takich jak Francja czy Hiszpania.

Czyli jedno urządzenie na wiele krajów?

Dokładnie tak. Dzięki temu przewoźnicy planujący podróż przez wiele krajów Europy nie muszą rejestrować się do każdego systemu osobno – wystarczy jedno urządzenie podkładowe i podpisana umowa z emitentem kart. Wielofunkcyjność urządzenia DKV Box stanowi ponadto ogromne ułatwienie dla pracy kierowcy ponieważ nie musi on wozić na szybie i doładowywać szeregu pojedynczych urządzeń. Z kolei dla firmy oznacza to znaczne uproszczenie i wygodę całości rozliczeń gdyż zamiast stosu paragonów z różnych krajów, w przypadku DKV przewoźnik otrzymuje co dwa tygodnie jedną fakturę z zestawieniem wszystkich poniesionych kosztów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!