Producenci rozwiązań elektronicznych dla transportu od dawna pracują nad poprawą jakości pracy kierowców oraz wygody podróżowania pasażerów. Continental VDO to nowoczesne rozwiązania, które mają realizować te cele, przy okazji znacznie zwiększając bezpieczeństwo jazdy.
Miejsce pracy kierowcy FAP + Continental VDO
Od dawna optymalne miejsce pracy kierowcy w autobusach liniowych było celem grupy ekspertów złożonej z naukowców, producentów i praktyków. Ergonomiczne badania w ostatnich dwóch dziesięcioleciach wskazywały znaczne obciążenia w miejscu pracy kierowcy. Niezdrowe miejsce siedzące i ergonomicznie niedopasowana armatura może prowadzić do schorzeń układu kostnego. Ponadto każdy przystanek to dodatkowe obciążenie dla kierowcy. Rezultatem prowadzonych badań jest nowe miejsce pracy kierowcy z przestrzenną deską rozdzielczą i wszystkimi niezbędnymi elementami – FAP +.
Wyróżniki nowego FAP +
- Tło (cyferblat) deski definiowane dla konkretnego odbiorcy
- Nowa deska, w zależności od wymagań klienta może posiadać do czterech małych wskaźników (dotychczas dwa), maksymalnie 26 kontrolek umieszczonych w dwóch rzędach (dotychczas dziewięć).Więcej kontrolek (również definiowane przez odbiorcę)- maksymalnie 26 kontrolek umieszczonych w dwóch rzędach (dotychczas dziewięć)
- Dodatkowe wskaźniki analogowe poziomu paliwa i temperatury cieczy chłodzącej
- Cały cyferblat (wygląd tła wskaźników, logo, piktogramy kontrolek) deski może być dowolnie opracowany przez klienta
- Nakładka na górnej obudowie FAPA-a, której kolor będzie mógł być specyfikowany – daje to możliwość dobrania koloru pulpitu do stylu wybarwienia autobusu lub np. koloru siedzeń.
- Zmiany rozmieszczenia włączników i wygląd wylotów powietrza- włącznik świateł i znajdujące się obok niego dwa klawisze trafiły na górę FAP+, a kratki wylotowe są okrągłe z chromowanymi obrzeżami
- Indywidualnie dopasowanie FAP-a do wzrostu kierowcy w zakresie 160 – 200cm.
- Odświeżony design FAP-a
Wyświetlacz MultiViu Professional 12 ( MVP) Continental VDO
Wyświetlacz MultiViu Professional 12 ( MVP) to najnowsze rozwiązanie w zakresie większych, bardziej kolorowych i posiadających wyższą rozdzielczość wyświetlaczy TFT.
Cechy wyświetlacza MVP
- Duża, 12,3 calowa strefa wyświetlania
- Płynnie łączona wielka różnorodność treści : od powszechnego okrągłego zegara do graficznego zastosowania głębi przestrzennej. Istnieje nawet możliwość dostosowania dowolnie programowalnego klastera do potrzeb i życzeń poszczególnych kierowców
- Styl, rozmiar i kolor wyświetlacza może być dopasowywany równie łatwo, jak cała reszta prezentowanych informacji
- Elastyczny, z możliwością dostosowania i sytuacyjnie kontrolowany panel sterowniczy HMI projektowany według zasady „ Ułatw swoją jazdę” lub według własnego projektu
- System operacyjny i oprogramowanie dostosowane jest do spełnienia wymagań graficznych 2D/3D i wymagań animacyjnych z „łatwym do modyfikowania” panelem sterowniczym HMI
- Bardzo potężne oprzyrządowanie które ma wspierać przyszłe elastyczne potrzeby panelu sterowniczego HMI
- Optymalizacja czasu i kosztów rozwoju w fazie projektu i w okresie życia pojazdu dzięki użyciu narzędzi programistycznych
- Łatwe zarządzanie wariantami poprzez oprogramowanie
- Dowolnie programowalny klaster jest rozwiązaniem wysokiej jakości w rodzinie skalowalnych klasterów
- Odpowiedź na trend ku większym i kolorowym wyświetlaczom, które mają zarządzać i przekazywać stale powiększają się ilość informacji dla kierowcy i wspierać funkcjonowanie zawansowanych systemów wspomagania kierowcy
Pierwsze zastosowanie dowolnie programowalnego klastera z innowacyjnymi możliwościami wyświetlacza można spotkać w samochodzie Mercedes-Benz, klasa – S, model 2013.
Pierwszym i na razie jedynym producentem autobusów, który w swoich autobusach URBINO (targowym Urbino 18 i testowym Urbino 12) wdrożył miejsce pracy kierowcy FAP + z nowym wyświetlaczem MVP jest polska firma Solaris Bus & Coach.
System elektroniki pokładowej trzeciej generacji KIBES 32 Continental VDO
W chwili obecnej używany jest system elektroniki pokładowej trzeciej generacji KIBES 32. Co prawda architektura systemu się nie zmieniła, jednak dzięki rozwojowi technologii mikrokontrolerów wzrosły jego możliwości. W tej chwili komputer ZR32A, będący jądrem systemu pracuje w oparciu o dwa procesory działające niezależnie, odpowiadające za swoje zadania – poszczególnie za komunikację i przetwarzanie aplikacji.
Wnętrze „serca” systemu Kibes 32 stanowią dwa procesory 32 bit(RISC), które obsługują 6 różnych protokołów CAN. Jego wewnętrzna diagnostyka i zgodność z protokołem SAE J1708/J1587 to kolejne z wielu atutów. Jego konstrukcja pozwala na swobodne programowanie poprze K-Line. Korzystając z możliwości podłączenia 6 protokołów CAN możemy podłączyć do komputera centralnego ZR32A do 16 multiplekserów, wszystkie urządzenia komunikujące się po Powertrain CAN (PCAN) urządzenia otoczenie poprzez Instrumental CAN (ICAN) czy urządzenia obsługujące zabudowę poprze Body CAN.
Wymienione wyżej systemy znalazły zastosowanie w premierowym autobusie SOLARIS URBINO 18, prezentowanym na targach IAA 2014 w Hanowerze. Polskim partnerem firmy Continental, odpowiedzialnym za dystrybucję systemów VDO jest firma Drabpol.
Komentarze