Nowo opracowany przez Mercedes-Benz układ Blind Spot Assist ostrzega kierowcę przed niebezpieczeństwami podczas wykonywania manewru skrętu, w sytuacjach o ograniczonym polu widzenia. Co więcej, system bierze pod uwagę krzywą wleczoną naczepy i informuje również o ryzyku uderzenia w obiekty nieruchome, takie jak sygnalizatory czy lampy uliczne. Podczas szybszej jazdy monitoruje też martwe pole ciężarówki przy zmianie pasa.
Niedawno Sven Ennerst, szef inżynierii produktu i zamówień w oddziale Daimler Trucks, zaprezentował działanie systemu dziennikarzom zgromadzonym w Wörth.
– „Z technologicznego punktu widzenia opracowanie Blind Spot Assist zostało zakończone. Przed wdrożeniem systemu musimy jednak gruntownie sprawdzić jego działanie. To oznacza, że czekają nas jeszcze setki tysięcy kilometrów testów i dostosowanie układu do zróżnicowanej palety pojazdów. Ludzie oczekują, że technologiczny lider będzie tworzył pionierskie rozwiązania – zwłaszcza gdy idzie o poprawę aktywnego bezpieczeństwa, które dla Daimler Trucks jest priorytetem ".
Tendencja jest bez wątpienia pozytywna: choć w ostatnich latach i dekadach transport drogowy zyskuje na popularności, liczba użytkowników dróg rannych lub zabitych w wypadkach z udziałem pojazdów ciężarowych zdecydowanie spada. W Niemczech, dla przykładu, natężenie ruchu w transporcie drogowym wzrosło w ciągu minionych 20 lat o około 80 proc. Równocześnie liczba poważnie rannych w wypadkach spadła w tym czasie o ponad 44 proc., a ofiar – o ponad 56 proc. Warto zauważyć, że gwałtowny spadek rozpoczął się w okolicach roku 2000, gdy ciężarówki zaczęły być wyposażane w systemy wspomagające, takie jak kontrola stabilności czy odległości.
Dzisiaj nowoczesne układy wspomagające chronią, zmniejszają skutki lub ostrzegają przed typowymi wypadkami z udziałem ciężarówek, np. kolizjami polegającymi na uderzeniu w tył innego pojazdu czy zjechaniu z drogi. Kolejnym etapem rozwoju technologii są rozwiązania zapobiegające przed zdarzeniami drogowymi, do których dochodzi podczas skrętu. Co prawda poprawnie ustawiony zestaw lusterek bocznych po stronie pasażera daje praktycznie kompletny obraz tego, co dzieje się obok pojazdu, jednak nawet najlepsi kierowcy mogą przeoczyć pieszego czy rowerzystę, spoglądając na lewo lub przed siebie. Sytuację pogarszają złe warunki atmosferyczne, pora dnia oraz ryzyko dekoncentracji w gęstym ruchu na skrzyżowaniach.
Niechronieni uczestnicy ruchu w starciu z ciężarówką nie mają szans – w rezultacie co piąty pieszy, który ponosi śmierć w wypadku drogowym w mieście, ginie właśnie pod kołami pojazdu ciężarowego. Poza obszarem zabudowanym odsetek ten spada do około 10-15 proc. W ponad połowie przypadków do zdarzenia dochodzi po stronie pasażera, podczas wykonywania manewru skrętu w prawo.
Z inicjatywy własnej oraz przy wsparciu klientów Mercedes-Benz opracował nowy system Blind Spot Assist dla ciężarówek. System, który potrafi ratować i będzie ratował ludzkie istnienia: przykładowo, według obecnych założeń Niemieckiego Stowarzyszenia Ubezpieczycieli (GDV), jego wdrożenie może doprowadzić do uniknięcia około połowy wypadków z udziałem ciężarówek i rowerzystów lub pieszych. Liczba ofiar śmiertelnych takich zdarzeń mogłaby spaść o blisko jedną trzecią. Nowy system Mercedes-Benz spełnia też inne funkcje: ostrzega kierowcę o pozostałych uczestnikach ruchu nie tylko przy skręcaniu. Informuje też o ryzyku kolizji z nieruchomymi obiektami, takimi jak znaki drogowe lub lampy uliczne, oraz służy pomocą przy zmianie pasa na prawy.
Sercem Blind Spot Assist jest czujnik radarowy zlokalizowany przed tylną osią ciężarówki, po jej prawej stronie. Zasięgiem obejmuje on całą długość zespołu ciągnika i naczepy oraz, dodatkowo, obszar 2 metrów przed pojazdem.
Podstawowym zadaniem Blind Spot Assist jest informowanie kierowcy o obiektach z boku pojazdu. Jeśli ten będzie kontynuować manewr, w czasie którego zaistnieje ryzyko kolizji – skręci kierownicą lub włączy kierunkowskaz, system wyemituje dodatkowo komunikaty ostrzegawcze. Wykrywa on zarówno pieszych i rowerzystów, jak i obiekty nieruchome. Przy wyższych prędkościach monitoruje także prawą stronę pojazdu i ostrzega przed innymi pojazdami w tzw. martwym polu, pomagając w bezpiecznej zmianie pasa ruchu.
W pierwszej fazie działania system informuje kierowcę jedynie za pomocą sygnału optycznego – LED-owej ikony trójkąta na słupku po stronie pasażera. W drugiej fazie lampka zaczyna migać na czerwono i świecić intensywniej, a w kabinie rozlega się ponadto sygnał dźwiękowy. System działa w całym zakresie prędkości ciężarówki, od zera do dozwolnej maksymalnej wartości.
Mercedes-Benz już w przeszłości jako pierwszy wprowadzał systemy wspomagające w ciężarówkach. Dotyczy to systemu ABS (rok 1981), kontroli trakcji ASR (1985), elektronicznego systemu kontroli hamowania EBS i kontroli przechyłu (1996), aktywnego tempomatu oraz układu monitorowania pasa ruchu (2000), kontroli stabilności (2001), Brake Assist (2002), Active Brake Assist (2006), a także ich zaawansowanych wersji. Ciężarówki z gwiazdą wyposażano w rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa na wiele lat przed tym, gdy zaczęły wymagać tego przepisy.
Za dynamiczny rozwój powyższych technologii odpowiada centrum badawcze Mercedes-Benz powołane w 1970 roku, zajmujące się drobiazgowym badaniem wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych niemieckiego producenta. W rezultacie do dzisiaj przeanalizowano ponad 12 tys. przypadków. Kompleksowa dokumentacja stanowi bazę dla opracowania nowych rozwiązań, takich jak Blind Spot Assist.
Komentarze