febi: kilka faktów o filtrach powietrza

29 marca 2018, 14:30

Nowoczesny silnik wysokoprężny o pojemności sześciu litrów ma ogromne zapotrzebowanie na powietrze. Przy obrotach rzędu 2 000 U/min. zużycie powietrza na minutę pracy silnika wynosi około 5 400 litrów powietrza. Szczególnie na drogach nieutwardzonych i terenowych filtry powietrza poddawane są ekstremalnemu testowi wytrzymałości.

Z lewej czysty, z prawej zanieczyszczony filtr

W takich warunkach po przebiegu 30 000 km z układu dolotowego odfiltrowane zostaje nawet 1,5 kg pyłu. Ze względu na ciągle zmniejszane pojemności silnika i zastosowanie turbosprężarek, coraz większą rolę w skutecznym spalaniu odgrywają wysokowydajne filtry powietrza.

Zatkany filtr = przyspieszone zużycie silnika

Unoszące się w powietrzu zanieczyszczenia mają różną wielkość. Mogą to być od widocznych gołym okiem i działających bardzo ściernie ziarenek piasku i grysu po mikroskopijnej wielkości cząsteczki sadzy, gumy z opon, krzemu, pyłu hamulcowego, pyłki i wilgoć. Na utwardzonych nawierzchniach dróg średnia zawartość kurzu w powietrzu wynosi 1 mg/m3, a na drogach nieutwardzonych wartość ta zwiększa się nawet czterdziestokrotnie. Wadliwie wykonane lub zatkane filtry powietrza prowadzą do przyspieszonego zużycia tłoków, pierścieni tłokowych, gładzi cylindrów oraz zaworów. Ponadto, przedostające się do komory spalania cząsteczki zanieczyszczeń mogą trafić dalej do skrzyni korbowej i tam zanieczyścić olej, tym samym skracając trwałość oleju i filtra oleju.

Dwie strony filtra

Podczas normalnej eksploatacji na materiale filtracyjnym osadzają się ciała obce. Wraz z zapełnianiem filtra zmieniają się proporcje ciśnienia po obydwu stronach filtra, co przybiera szczególny rozmiar w silnikach turbodoładowanych. Skutkiem jest ekstremalnie wysoka siła ssania po czystej stronie filtra. Różnica ciśnień połączona z generowanymi przez silnik impulsami ciśnienia może przybrać tak wysoką wartość, że filtr o niskiej jakości może tego nie wytrzymać. W rezultacie możliwe jest zasysanie tak zwanego fałszywego powietrza, co z kolei skutkuje niezakłóconym przedostawaniem się do układu dolotowego zanieczyszczeń. W skrajnych przypadkach kawałki rozerwanego filtra mogą doprowadzić do natychmiastowego i poważnego uszkodzenia silnika.

Regularna obsługa

Filtr powietrza powinien być regularnie wymieniany w ramach rutynowej obsługi zalecanej przez producenta pojazdu. W przypadku eksploatacji w warunkach większego zapylania, wymiana powinna odbywać się częściej. Skrajnie zanieczyszczone filtry mogą powodować wzrost zużycia paliwa i spadek osiągów silnika. Ponadto, niewłaściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej może prowadzić do wzrostu poziomu emisji. A to w pojazdach wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF) powoduje kolejne problemy.

Układ dolotu powietrza silnika spalinowego bardzo zmienił się na przestrzeni lat. Kiedyś była to prosta obudowa filtra powietrza, a dzisiaj to integralny element układu kontroli emisji podlegający strategii NVH (słyszalne i odczuwalne wibracje w pojazdach). Niewłaściwie wykonany lub niepoprawnie zamontowany filtr powietrza może zwiększać ryzyko przyspieszonego zużycia silnika. Ponadto, może wrosnąć poziom hałasu i wibracji.

Poprawny montaż filtrów może być w niektórych pojazdach utrudniony, szczególnie wtedy, gdy jeden silnik stosowany jest przez wielu producentów samochodów i w każdym przypadku został zaadoptowany do dostępnej przestrzeni w komorze silnika. W takiej sytuacji wymiana filtra powietrza wymaga staranności, co pozwoli uniknąć uszkodzenia filtra i jego poprawne osadzenie.

Filtry febi

Filtry powietrza febi produkowane są z wysokiej jakości materiałów filtracyjnych, co zapewnia konieczną ochronę i stabilność, które są bardzo ważne z punktu widzenia trwałości. Skutecznie odfiltrowują ciała obce i charakteryzują się maksymalną odpornością na wodę i wilgoć.

Regularna kontrola jakości gwarantuje precyzyjną produkcję, niezawodność i pasowanie, a dzięki temu najwyższy poziom ochrony silnika. Nowoczesne procesy produkcyjne zapewniają filtrom powietrza febi parametry spełniające wymagania współczesnych silników turbodoładowanych.

Wszystkie filtry gwarantują zachowanie osiągów zużycia paliwa i emisji podawanych przez producenta pojazdu. Cała oferta filtrów powietrza dostępna jest na stronie: www.trucks.febi-parts.com

Marka produktów febi jest częścią bilstein group – przedsiębiorstwa skupiającego również inne marki. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.bilsteingroup.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!