Układ kierowniczy stanowi bezpośrednie połączenie pomiędzy kierowcą, pojazdem i drogą. Aby mógł działać płynnie i komfortowo, a jednocześnie dostarczać użytkownikowi pojazdu jak największej ilości informacji o drodze, konieczne jest zachowanie równowagi pomiędzy precyzyjnymi systemami mechanicznymi, a delikatnym układem hydraulicznym.
W przypadku hydraulicznych układów kierowniczych, sercem systemu jest pompa, która tłoczy olej w układzie i generuje ciśnienie niezbędne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania wszystkich elementów układu, takich jak przedkładania kierownicza i cylinder. Pompa ma również decydujący wpływ na sprawność układu kierowniczego, zużycie energii oraz poziom hałasu. Wysokiej jakości pompy kierownicze odznaczają się niewielkim rozmiarem, wysoką wydajnością, niewielką wagą, a także możliwością indywidualnego dopasowania do różnych topografii silnika oraz pozycji montażu.
Pompy łopatkowe
Pompy łopatkowe to najbardziej powszechnie stosowany rodzaj pomp służących do wytwarzania przepływu oraz ciśnienia niezbędnego do pracy układu kierowniczego. Oprócz wysokiego natężenia przepływu oraz bardzo dobrej wydajności, pompy te cechuje niewielka waga i kompaktowe rozmiary. Pompy łopatkowe dostępne są w różnych wariantach oraz wersjach modułowych, dzięki czemu są elastyczne pod względem spektrum zastosowań i sposobu montażu. Pompy łopatkowe ZF Parts wyróżniają się dodatkowo kształtem obudowy, parametrami przepływu, wytwarzanym ciśnieniem oraz złączami.
Pompy podwójne
Pompa podwójna to rozwiązanie, które pomaga zaoszczędzić przestrzeń. W zależności od konkretnego zastosowania, składa się z pompy łopatkowej oraz pompy zębatej w zespolonej obudowie. Oba mechanizmy napędzane są wspólnym wałkiem, jednakże wytwarzają one odrębne przepływy. Podczas, gdy pompa łopatkowa wypełnia swoje zadanie jako element hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego, pompa zębata jest elementem układu paliwowego. Jej zadaniem jest wstępne dostarczenie paliwa. Innymi słowy podaje ona paliwo do układu wtryskowego. W przypadku pojazdów o wysokiej obciążalności osi skrętnej lub znacznej ilości osi skrętnych stosowane są zespoły pompy łopatkowej lub pompy podwójnej z dodatkową pompą promieniową.
Pompy promieniowe
Pompy łopatkowe i podwójne zawsze napędzane są przez silnik pojazdu. Jeżeli praca silnika zostaje wstrzymana podczas jazdy, sterowanie staje się problematyczne: wspomaganie hydrauliczne przestaje działać ze względu na brak napędu, a kierowanie pojazdem jest możliwe wyłącznie poprzez wykorzystanie siły mięśni kierowcy. W pewnych przypadkach takie sterowanie mechaniczne może okazać się niemożliwe. W związku z powyższym istnieje konieczność zastosowania dwóch, niezależnych układów kierowniczych w pojazdach użytkowych o wysokiej obciążalności osi skrętnej lub wyposażonych w większą ilość osi skrętnych. Układy te napędzane są odpowiednio przez pompę łopatkową oraz pompę promieniową. Pompy promieniowe stosowane są przede wszystkim w pojazdach użytkowych, gdzie pełnią funkcję awaryjnego systemu wspomagania układu kierowniczego. Obok pompy łopatkowej lub podwójnej, stanowią dodatkowe źródło ciśnienia dla układu. Podczas, gdy pompy łopatkowe służą poprawie komfortu kierowania pojazdem, pompy promieniowe stosowane są wyłącznie w sytuacjach awaryjnych – kiedy zawodzi główna pompa łopatkowa, aby ciśnienie oleju w układzie kierowniczym nie spadło poniżej poziomu niezbędnego do poprawnej pracy systemu. Lokalizacja pompy promieniowej przy skrzyni biegów zapewnia napęd przez ruch pojazdu, dzięki czemu pompa pracuje w sposób ciągły, nawet bez obciążenia, oraz wtedy, gdy nie jest wykorzystywana – wystarczy, że pojazd się przemieszcza. Rozwiązanie takie określane jest też mianem hydraulicznego wspomagania kierowniczego zależnego od ruchu pojazdu. Kierunek pracy pompy jest niezależny od kierunku ruchu pojazdu, dzięki czemu pompa pracuje zarówno podczas jazdy w przód jak i w tył, co ma duże znaczenie między innymi podczas holowania. Również ze względu na tę niezależność biegu pracy od kierunku przemieszczana się pojazdu, pompy promieniowe stosowane są przede wszystkim jako zapasowy system wspomagania układu kierowniczego w pojazdach użytkowych.
Wszystkie pompy produkcji ZF Parts są wytwarzane lub regenerowane według ścisłych wytycznych i parametrów elementów fabrycznych, dzięki temu zawsze są zgodne z wymogami producentów pojazdów w tym marek DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault, Scania, Volvo i wielu innych.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
83.24.248.*, 5 października 2010, 0:00 0 0
Ich produkty zawsze prezentowały dobrą jakość. Oby i tym razem tak pozostało.
Odpowiedz