Luzy w wielostopniowym tłumiku drgań skrętnych

, 23 maja 2011, 12:20

Rozwój układów napędowych do pojazdów użytkowych wymaga również modernizacji oraz nowych rozwiązań w dziedzinie sprzęgieł wału odbioru mocy. W nowoczesnych rozwiązaniach w okienkach sprężyn zastosowano luzy, które mogą budzić wątpliwości nawet najbardziej doświadczonych mechaników.

Instalacja sprzęgła odbioru mocy stanowi czasem wyzwanie nawet dla doświadczonych mechaników. Sytuację taką powoduje specyficzna konstrukcja tłumika drgań skrętnych – stanowiące jego część sprężyny są zaprojektowane tak, aby mieściły się w okienkach z pewnym luzem. Inżynierowie ZF Services wyjaśniają jednak, że jest to jak najbardziej normalne.

Drgania występujące w układzie przeniesienia napędu oraz w napędzanych przez niego podzespołach (takich jak na przykład pompy hydrauliczne), powodują powstawanie hałasu oraz przyczyniają się do zwiększonego zużycia elementów układu napędowego. Aby zapobiec rezonansowi powstającemu  w wyniku nakładania się wibracji z układu napędowego na drgania pochodzące od zasilanych przez układ napędowy elementów, stosuje się tłumiki drgań o działaniu wielostopniowym.

Tłumiki drgań o działaniu wielostopniowym wyposażone są w pary położonych przeciwlegle sprężyn śrubowych o zróżnicowanych parametrach (długość, grubość oraz liczba zwojów). Ze względu na różnice parametrów, sprężyny w poszczególnych parach charakteryzują się takim samym luzem w okienku. Sprężyny odpowiedzialne za pierwszy stopień tłumienia dopasowane są rozmiarem do otworu. Sprężyny pracujące podczas kolejnych etapów są nieco krótsze, a więc luz w okienku jest większy. Gdy sprzęgło jest wyciśnięte, sprężyny poruszają się ze względu na luz w okienku, wydając przy tym grzechoczący dźwięk. Nie jest to defekt, a jedynie cecha konstrukcyjna tego elementu. Po załączeniu sprzęgła sprężyny przestają grzechotać, ponieważ ruch obrotowy powoduje, że opierają się one o krawędzie okienek. Wraz ze zmianą kąta skrętu pomiędzy tłumikiem, a tarczą sprzęgła, kolejne pary sprężyn przejmują kolejne etapy tłumienia, tworząc wspólnie wielostopniowy efekt tłumienia.
 

Źródło: ZF Services
 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!