W pojazdach Mercedes-Benz Actros, Axor i Atego z drążkami reakcyjnymi o numerze 948 350 30 05 może dochodzić do obluzowywania się nitów, które łączą płytę montażową drążka reakcyjnego z ramą pojazdu i w efekcie uszkodzenia centralnego łożyska. Nity mogą obluzowywać się w wyniku powstawania znacznych naprężeń podczas załadunku i rozładunku, a szczególnie w przypadku przeciążenia lub złych warunków drogowych.
Oba wsporniki łożyska są połączone drążkiem reakcyjnym do podwozia za pomocą płyt montażowych, płyty montażowe są z kolei przymocowane do ramy za pomocą nitów. Wspornik łożyska, który jest przyłączony bezpośrednio do drążka reakcyjnego może nadmiernie przemieszczać się z powodu poluzowanych nitów. Nawet minimalny luz wystarczy do powstania dodatkowych sił na łożysku centralnym. Centralne łożysko może nie wytrzymać tych nieprzewidzianych obciążeń i ulec uszkodzeniu w wyniku dodatkowego naprężenia.
Aby uniknąć tego problemu, przed zamocowaniem nowego drążka reakcyjnego należy sprawdzić płyty montażowe. Jeśli nit został poluzowany, można go zastąpić śrubą. Śruba jest wystarczająca do zminimalizowania luzu, a centralne łożysko będzie ponownie poddane jedynie siłom, dla których zostało przewidziane. febi Bilstein zaleca stosowanie kleju do gwintów febi 26709/26710 w celu wzmocnienia połączenia. Płynna masa zapobiega rozkręceniu się lub poluzowaniu śruby z ramą nawet w najcięższych warunkach eksploatacyjnych.
Porada dotyczy drążka reakcyjnego febi nr 22350; nr por.. 948 350 30 05.
Komentarze