Właściciel DAF, firma PACCAR, planuje uzyskania 30-procentowej redukcji zużycia paliwa przez wybrane samochody klasy średniej w ciągu 7 lat. Do osiągnięcia tego celu przede wszystkim zostanie wykorzystana technologia hybrydowa. Jako część globalnego programu hybrydowego PACCAR, DAF Trucks N.V. opracował prototyp hybrydowej ciężarówki opartej na DAF LF 45. Prototyp ten wykorzystuje zaawansowany system napędu dieslowsko-elektrycznego.
Prototyp hybrydowej ciężarówki DAF LF powstał w ścisłej współpracy z Eaton, TNO i inną firmą PACCAR – Leyland Trucks LTD. Pojazd wykorzystuje równoległy hybrydowy system dieslowsko-elektryczny, w którym ciężarówka jest napędzana przez silnik diesla, silnik elektryczny albo kombinację obu.
Silnik PACCAR FR
Prototyp 7,5-tonowej hybrydowej ciężarówki LF wyposażono w nowy silnik diesla PACCAR FR (Euro 4), który dysponuje mocą maksymalną 136 kW/185 KM i jest połączony ze zautomatyzowaną, 6-biegową skrzynią przekładniową Eaton (Autoshift). Pomiędzy sprzęgłem i skrzynią zamontowano silnik elektryczny o mocy 44 kW, służący zarówno do napędzania jak i funkcjonujący jako generator. Energia wydzielana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych i ponownie wykorzystywana w trakcie przyspieszania. Opierając się na stopniu napełnienia akumulatorów litowo-jonowych, centralny komputer określa kiedy napęd pochodzi od silnika diesla oraz kiedy i w jakim stopniu jest wykorzystywany napęd elektryczny.
Ponieważ silnik elektryczny dostarcza dodatkowe 44 kW mocy, mniejszy silnik diesla może wystarczyć do napędu ciężarówki, gdy jest ona wykorzystywana w miejskiej dystrybucji. Na przykład zamiast silnika 6-cylindrowego może być wybrany silnik 4-cylindrowy, pozwalając na uzyskanie podobnych osiągów w zakresie (pod względem) przyspieszeń. Uzyskana w efekcie tego oszczędność na masie (około 150-200 kg) w znacznym stopniu kompensuje wzrost masy związany z technologią hybrydową/jaki technologia hybrydowa przynosi ze sobą (200-250 kg).
Akumulatory litowo-jonowe
Zestaw akumulatorów systemu hybrydowego waży około 100 kg i składa się z akumulatorów litowo-jonowych z ogółem setką ogniw 3,4-woltowych. Kiedy akumulatory są w pełni naładowane, Hybrydowa Ciężarówka LF może pokonać około 2 km o napędzie elektrycznym bez potrzeby użycia do napędu silnika diesla. W praktyce powyższe wystarcza do wjazdu i opuszczenia „zielonych stref” w centrach miast.
Wykorzystana do zastosowań komunalnych Technologia Hybrydowa DAF może – oczywiście w zależności od specyfiki wykorzystania – zaowocować redukcją zużycia paliwa o około 25 do 30%. Dodatkową korzyścią jest, że podzespoły podatne na zużycie, jak okładziny hamulców, będą miały wydłużony okres użytkowania, ponieważ hamowanie jest realizowane przez silnik elektryczny. Ma to pozytywny wpływ na koszty eksploatacji (operacyjne – zmienne).
Planowanie wprowadzenia
Technologia hybrydowa jest kluczowym elementem w rozwoju znacznie czystszych samochodów. Działając całkowicie zgodnie z celem PACCAR, polegającym na osiągnięciu 30-procetowej poprawy w zużyciu paliwa przez określone samochody klasy średniej w przeciągu 7 lat, tak samo jak powiązanej z tym redukcji emisji CO2, DAF Trucks sprawdza także możliwości, szczególnie dla serii LF i CF, dla sektora transportu dystrybucyjnego. Dyrektor Rozwoju Produktu DAF, R. Borsboom podkreśla jednak, że są konieczne dalszy rozwój i testy, aby być w stanie zagwarantować niezawodność i okres użytkowania, jak również potrzeba jeszcze czasu, by uczynić z hybrydowej ciężarówki atrakcyjną alternatywę z ekonomicznego punktu widzenia. DAF oczekuje, iż pierwsze prototypy zostaną skierowane do „testów drogowych” u klientów od końca roku 2007.
Komentarze