W salonie Q-Service Trucks dostępny jest samochód ISUZU P75. Pojazd jest w wykorzystywany w firmach komunalnych na terenie całej Europy. Na ISUZU P75 montowane są śmieciarki, pojazdy do mycia pojemników na odpady, zamiatarki, zmywarki, polewaczki, posypywarki, pługi odśnieżne, piaskarki, pojazdy asenizacyjne, pojazdy do przepychania kanalizacji, pojazdy do mycia tuneli, do mycia i obsługi przystanków autobusowych, podnośniki koszowe, zwyżki monterskie, pojazdy do obsługi sieci trakcyjnej, hakowce, bramowce oraz pojazdy do selektywnej zbiórki odpadów. Jest ku temu wiele powodów, m.in. niska masa własna, wąskie kompaktowe podwozie zwrotnością przewyższające europejską konkurencję, 7-osobowa kabina brygadowa, możliwość dowolnej aranżacji podwozia, aż 6 seryjnych rozstawów osi w zakresie od 2480 do 5300 mm, ponadprzeciętna żywotność (napęd rozrządu na 700 000 km) oraz prostota konstrukcji. Silnik to 4-cylindrowy rzędowy, 4-suwowy, 16-zaworowy turbodiesel z chłodzeniem powietrza doładowywanego (intercooler), z zasilaniem w technice common rail III generacji (ciśnienie wtrysku 2100 bar). Turbina o zmiennej geometrii, wałki rozrządu w DOHC. Z pojemności 5193 cm3 rozwija moc 191 KM przy 2600 obr./min., dysponując przy tym momentem obrotowym 510 Nm w zakresie 1600-2800 obr./min. Bardzo niskie jednostkowe zużycie paliwa oraz przystawki odbioru mocy stało i zmiennoobrotowe sprzyjają zabudowie urządzeń peryferyjnych wymagających stałego napędu od silnika, np. w czasie prac za czy wyładunkowych. Mniejszy brat ISUZU P60 użytkujący wspólnie z większym tę sama kabinę i podwozie dysponuje nieco mniejszym silnikiem. Napędza go 3-litrowy (2999 ccm), 4-suwowy, 4-cylindrowy turbodiesel intercooler zasilany w technice COMMONRAIL III generacji. Turbina o zmiennej geometrii moc maksymalna 150 KM przy 2800 obr./min. Klucz do sukcesu stanowi solidna rama, zbudowana z profili stalowych o podwyższonej wytrzymałości, o przekroju celownika o grubości ścianki wynoszącej 7 mm. Jest to konstrukcja skrzynkowa nitowana charakteryzująca się wysoką sztywnością i odpornością na przeciążenia. Osie jezdne mają spory zapas udźwigu (przód 3100 kg, tył 6000 kg), DMC techniczna wynosi aż 9100 kg. Przednia oś jest sztywna, zawieszona na resorach piórowych parabolicznych wzdłużnych z amortyzatorami dwustronnego działania wspomagana potężnym stabilizatorem. Tylny most również sztywny zawieszony na 6-piórowych resorach głównych, 4 pomocniczych wspomaganych stabilizatorem. Amortyzatory hydrauliczne teleskopowe obustronnego działania. Przełożenie tylnego mostu 41:11 zapewnia kompromis elastyczności, przyspieszania i niskiego zużycia paliwa. Podwozie zapewnia możliwości dowolnego przenoszenia z lewej strony na prawą (i odwrotnie) ramy niektórych elementów, takich jak np. zbiornik paliwa, zbiornik ad-blue, skrzynka z akumulatorami, koło zapasowe. Duża sztywność ramy pozwala na swobodny montaż dłuższych zabudów samowyładowczych, żurawi HDS za kabiną lub na tylnym zwisie, wind załadunkowych oraz urządzeń wymagających pracy na podporach, np. podnośnik koszowy czy autodrabina strażacka. Rama fabrycznie przygotowana jest do montażu szerokiej gamy nadwozi. Posiada bardzo dużo otworów technologicznych, co znacznie przyspiesza montaż i eliminuje konieczność ingerencji w powłokę antykorozyjną. Stosunkowo wąska i mocno przeszkolona kabina to sprawność i wygoda oraz łatwość poruszania się w miejskiej dżungli. Właśnie taką kabinę ma ISUZU P60 i P75. Szerokość 2040 mm powoduje, że pojazd jest poręczny, a zarazem 3-osobowej załodze zapewnia wygodne warunki podróżowania. Prosta obsługa i ergonomicznie zaprojektowane stanowisko kierowcy ułatwiają koncentrację w ruchu miejskim. Całości dopełniają duże panoramiczne podgrzewane i elektrycznie regulowane lusterka na solidnych sztychach, z czego ISUZU już słynie oraz duże przeszklone powierzchnie boczne i szyba czołowa. Wsiadanie ułatwiają szerokie drzwi otwierające się o kąt 90° i wygodne stopnie wejściowe i ergonomiczne uchwyty. Kolumna kierownicy regulowana jest w dwóch płaszczyznach, a koło kierownicy małe i przyjemnie leżące w rękach. Na uwagę zasługują seryjne półki nad przednią szybą, wieszaczki na odzież roboczą i spory schowek za siedzeniami, co w pracy komunalnej jest istotne. Pojazdy Isuzu dostępne są w Autoryzowanym Salonie i Serwis ISUZU, ul. Gdańska 27, 05-152 Czosnów
fot. ISUZU
Komentarze