Rok 2009 dla DAF-a

1 lutego 2010, 0:00

Choć udział DAF-a w rynku najcięższych pojazdów ciężarowych w 2009 r. sięgnął 19,5 proc., to był to bardzo trudny okres zarówno dla branży, jak i DAF-a. Kryzys gospodarczy i poprzedzające go optymistyczne podejście do polityki zakupowej sprawiły, że zapotrzebowanie na pojazdy o DMC większej niż 16 ton spadło o ponad 60 proc., a o DMC w zakresie 6-16 ton – prawie 50 proc. Oznacza to dostarczenie polskim klientom prawie 6,5 tys. ciężarówek i 1700 pojazdów lekkich (rok wcześniej było to odpowiednio 16 tys. i 3,5 tys.).

Podobne załamanie rynku pojazdów ciężarowych zaobserwowano na rynku europejskim: liczba rejestrowanych ciężarówek spadła o połowę. Prognozy są jednak obiecujące – przewidywany wzrost PKB w UE ma wynieść 0,4 proc. (-4,2 w 2009 r.), a pod koniec 2009 roku można było spostrzec pozytywne sygnały – spadek zapotrzebowania na pojazdy ciężarowe w Polsce nie był tak duży jak na początku roku, gdy przekraczał nawet 70 proc. Zwiększa się popyt na nowe i używane ciężarówki, w północno-zachodniej Europie nieznacznie wzrasta popyt na transport, a pod koniec 2010 roku spodziewane jest znaczne ożywienie na unijnym rynku.


Zagrożeniami dla pozytywnych trendów są: zakończenie pakietów stymulacyjnych, wzrost bezrobocia w Europie i wynikająca z tego stagnacja wydatków konsumpcyjnych. W ciągu kilku miesięcy zapasy dealerów mają wrócić do normalnego poziomu, a w ciągu roku planowane jest zwiększenie produkcji. W 2010 roku DAF chce zwiększyć udział w rynku UE w segmencie 6-15 ton do 10 proc. a w segmencie powyżej 15 ton do 15,5 proc.

Firma realizuje w Europie projekt Euro 6, obejmujący technologie SCR, EGR i filtrowania cząstek, co wymaga dużego nakładu prac naukowo-badawczych. Udoskonalenia nie ominą też osi i zawieszenia

DAF-a wyróżniono Złotym Laurem Klienta 2009 w kategorii „Samochody ciężarowe”. Otworzono 4 nowe serwisy liczące łącznie 19 stanowisk naprawczych: w Świdniku, Koszalinie, Szczecinie i Ozimku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!