Badania prowadzone w ramach projektu „One More Pile” („O jeden stos więcej”) potwierdzają, że dłuższe zestawy drogowe do przewozu dłużycy drzewnej mogą zapewnić redukcję emisji dwutlenku węgla w transporcie leśnym o nieco ponad 20 procent.
W samej Szwecji, samochody ciężarowe przewożą corocznie 70 milionów metrów sześciennych drewna. By zredukować emisję gazów cieplarnianych, prowadzone są testy praktyczne z dłuższymi niż standardowe zestawami drogowymi, transportującymi cięższy ładunek dłużycy drzewnej. W projekcie „One More Pile" uczestniczy m.in. Volvo Trucks.
– „Projekt „One More Pile" jest całkowicie zgodny ze strategią Volvo Trucks, dotyczącą osiągnięcia zrównoważonego poziomu emisji zanieczyszczeń i większego uniezależnienia się od paliw kopalnych. Niższe zużycie paliwa nie tylko jest korzystne dla środowiska, ale także zwiększa rentowność naszych klientów” – mówi Lennart Pilskog z Volvo Trucks.
W porównaniu z konwencjonalnymi pojazdami do przewozu dłużycy drzewnej, transport zestawami „One More Pile" pozwala obniżyć emisję dwutlenku węgla o 20 procent. Zestaw jest także bezpieczny dla ruchu drogowego i opłacalny w eksploatacji. Pod względem zdolności pokonywania przeszkód terenowych, stateczności i skuteczności hamowania nie różni się niczym od samochodów ciężarowych aktualnie wykorzystywanych w transporcie leśnym.
Planowane są kolejne testy, m.in. wypróbowanie pojazdów testowych w regularnej eksploatacji w innych regionach Szwecji.
Zestaw drogowy „One More Pile" ma długość 30 m i transportuje 65 ton dłużycy drzewnej. Obecnie wykorzystywane w krajach UE zestawy drogowe do przewozu drewna podlegają ograniczeniu długości do 18,75 m (z wyjątkiem Szwecji i Finlandii, gdzie maksymalna dopuszczalna długość takich zestawów wynosi 24 m). Dopuszczalna masa całkowita zestawu drogowego wynosi od 40 do 44 ton.
Projekt „One More Pile" jest wspólnym przedsięwzięciem szwedzkiego Instytutu Badawczego Leśnictwa, Szwedzkiej Dyrekcji Dróg, Volvo Trucks, Parator, Szwedzkiej Federacji Przemysłu Leśnego, Holmen, SCA, Stora Enso, Sveaskog, Södra Skogsägarna, Szwedzkiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych i Krajowego Stowarzyszenia Zarządców Dróg Prywatnych.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
83.27.229.*, 25 stycznia 2011, 0:00 0 0
Jak to się ma do niszczenia dróg? 65 ton to trochę dużo. Jazda na bezdrożach ok, ale przy aglomeracjach, wąskich drogach, nawrócić bądź skręcić przy długości 30 m?
Odpowiedz