Marka Solaris zaprezentowała swój najnowszy model autobusu elektrycznego – Urbino 15 LE electric. Premiera pojazdu była nadawana online prosto z fabryki producenta w Bolechowie. Jest to pierwszy autobus elektryczny tej marki, dedykowany zarówno do transportu miejskiego, jak i przewozów międzymiastowych. Tym samym marka pokazuje, że już niedługo ten rodzaj napędu może na stałe zagościć w transporcie dalekobieżnym.
Nowe dziecko marki Solaris umożliwi przewoźnikom transportu publicznego wyznaczenie bezemisyjnych tras wykraczających poza obszary miejskie. Urbino 15 LE electric ma być alternatywą dla modeli z klasycznym napędem, wykorzystywanych w segmencie autobusów międzymiastowych, co stanowi przełom w rozwoju elektromobilności w tym segmencie transportu publicznego.
Jest mi niezwykle miło przedstawić Państwu nasz najnowszy produkt – pierwszy elektryczny autobus Solaris, który wyjeżdża poza granice miast. Zacznę może od słów wsparcia dla wszystkich tych, którzy stawiają czoła koronawirusowi. Jestem przekonany, że wspólnie jesteśmy w stanie pokonać ten kryzys i że zrobimy to jak najszybciej. Natomiast już przed pandemią, nasz świat zmieniał się bardzo szybko i także po pandemii, tempo zmian będzie bardzo wysokie. To tempo jest najwyższe w historii świata – mówi Javier Callea, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach.
Dzisiejsze technologie pozwalają stworzyć autobus, który obsługuje wiele różnych potrzeb pasażerskich. Dzięki temu byliśmy w stanie stworzyć autobus obsługujący klasę 1 i 2. Zrobiliśmy to z myślą o klientach, tworząc nową platformę. Skupialiśmy się na każdym jej aspekcje – na zasięgu, sprawności, komforcie jazdy, zarówno dla pasażerów w centrach miast, jak i na przedmieściach. W ten sposób powstał nowy model z osobnym wejściem. Jesteśmy przekonani, że jest to doskonała propozycja dla każdego operatora w Europie, który szuka zeroemisyjnego rozwiązania, które będzie pasowało do wielu różnych konfiguracji transportu publicznego – mówi Petro Spinaris, Wiceprezes Zarządu.
Wyjazd poza miasto umożliwią nowe baterie i silnik
Silnik elektryczny, będący sercem Urbino 15 LE electric, jest umieszczony centralnie i legitymuje się mocą 300 kW. Został wykonany w technologii SiC, wykorzystującej w układach węglik krzemu, który zmniejsza zużycie energii. Jednostka napędowa jest chłodzona cieczą, a moc przekazywana jest na drugą oś pojazdu. Zarówno silnik, jak i wszystkie osie nowego autobusu są produkcji ZF, która po przejęciu WABCO rozpoczęła ekspansję produktową rozwiązań elektrycznych dla transportu, o czym niedawno pisaliśmy.
Jesteśmy przekonani, że jesteśmy w stanie wykorzystać istniejącą już infrastrukturę operatorów. Sercem pojazdu jest, w wersji 3 osiowej, silnik elektryczny o mocy 300 kW. Zastosowaliśmy również wiele rozwiązań, które pozwalają obniżyć zużycie energii. Jest to pierwszy model opracowany z myślą o zastosowaniu napędu elektrycznego – mówi Michał Pikuła, Dyrektor Działu Rozwoju Autobusów.
Silnik ZF CeTrax jest wprawiany w ruch przez energię pochodzącą z zestawu 6 baterii o łącznej pojemności 470 kWh. 4 moduły zostały umieszczone w tylnej części pojazdu pod podłogą, natomiast pozostałe 2 na dachu. Baterie nowej generacji oferują zasięg do kilkuset kilometrów na jednym ładowaniu.
Energię do zasilania można dostarczać na 2 sposoby – poprzez pantograf, który może być umieszczony na dachu pojazdu lub opuszczany na autobus ze stacji ładowania oraz złącze plug-in, które może być umieszczone w na każdej stronie pojazdu (z lewej lub prawej strony nad pierwszą osią, z przodu lub z tyłu).
Urbino 15 LE electric może być homologowany jako autobus w klasie 1 i w klasie 2, właśnie dlatego wybraliśmy do tego modelu nowatorskie rozwiązanie jeśli chodzi o baterie. Baterie Solaris High Energy + gwarantują zasięg niezbędny w każdych warunkach zarówno w transporcie miejskim, jak i międzymiastowym. Pierwsze dwie serie będą miały 6 baterii o łącznej pojemności 470 kWh. Dwie będą montowane na dachu, a pozostałe cztery w tylnej części autobusu. Można je ładować poprzez złącze plug-in. Gniazdo ładowania może być zamontowane w 4 różnych miejscach. Na życzenie klienta możemy wyposażyć autobusy również w pantograf – wyjaśnia Michał Pikuła.
Kierowca zaopiekowany przez systemy bezpieczeństwa
Znajdujemy się obecnie w erze wspierania kierowcy przez coraz to nowsze systemy bezpieczeństwa. Jedne oferują zwiększony margines błędów, z których pojazd da się wyprowadzić, są też takie, które pozwalają ich uniknąć na długo przed zorientowaniem się kierowcy o zbliżającym się zagrożeniu.
Kierowca nowego Urbino 15 LE electric zarządza systemami przez interaktywny panel z ekranami dotykowymi, na których mogą być wyświetlane np. ostrzeżenia o zapięciu pasów. Autobus jest wyposażony w system Mobileye Shield+, który odpowiada za zniwelowanie martwego pola poprzez zastosowanie szerokokątnych kamer w miejscu lusterek bocznych. Mobileye Shield+ dodatkowo obniża ryzyko bezpośrednich kolizji z pieszymi oraz pojazdami, wykrywając ich obecność wokół pojazdu i informując o tym kierowcę za pomocą dźwiękowych i wizualnych alertów. Autobus wyposażony jest również w automatyczne światła i wycieraczki.
Kierowcy na pewno pokochają ten autobus, który wyposażony jest w nowatorskie rozwiązania. W panel dotykowy, system mobile I shield + ułatwiający wykrywanie pieszych i rowerzystów w otoczeniu autobusu. System informuje kierowcę o ich obecności i obniża ryzyko wypadku. W trudnych warunkach, kiedy widoczność jest ograniczona, bardzo ważne są skuteczne systemy doświetlające zakręty. Ponadto nasz nowy 15-metrowy autobus pełny jest rozwiązań stworzonych z myślą o rynkach, w których panuje trudny klimat m.in. dalekosiężne światła dające lepszą widoczność po zmroku. Mamy również rozwiązania, które ułatwiają jazdę po śliskich nawierzchniach – mówi Piotr Malaca, Kierownik Konstrukcji Autobusowych.
A jak z komfortem podróżowania pasażerów?
W prezentowanym modelu mieszczą się 53 fotele w wersji trzydrzwiowej. Dodatkowe dwa siedzenia są rozkładane. W Urbino 15 LE electric znajdziemy również rozwiązania ISOFIX do mocowania fotelików dziecięcych. W wersji dwudrzwiowej może znaleźć się 65 miejsc siedzących. We wnętrzu znajdują się również trzy duże wyświetlacze dla pasażerów wyświetlające przydatne informacje jak np. trasa przejazdu.
Autobus oferuje połączenie 3 aspektów: bezpieczeństwo, komfort i styl. Możemy zmieścić 65 wygodnych foteli w wystylizowanym wnętrzu. Warto wspomnieć, że jest to największa liczba foteli, dostępnych w Urbino tej klasy. Nasza elastyczność, jeżeli chodzi o opcje wykończenia wnętrza, przekłada się m.in. na możliwość zastosowania dwóch lub trzech wejść. Bardzo dużo uwagi poświęcamy bezpieczeństwu pasażerów. Każdy fotel ma pasy bezpieczeństwa, a na 3 fotelach są isofixy do zamontowania fotelika dla dzieci – mówi Olga Janowska, Lider Rozwoju Produktu.
W nowym modelu zastosowano system klimatyzacji z funkcją grzania pompą ciepła, która do uzyskania odpowiedniej temperatury w pojeździe wykorzystuje ciepło pochodzące z zewnątrz. Rozwiązanie to pomaga zwiększyć efektywność energetyczną pojazdu, co przekłada się na większy zasięg. Urządzenie używa jako czynnika roboczego dwutlenku węgla.
Z przodu autobusu znajduje się niska podłoga, dzięki czemu osobom na wózkach inwalidzkich i osobom z dziećmi w wózkach, łatwiej jest wejść do pojazdu. W tylnej części mamy wygodne fotele z lampkami do czytania i portami ładowania USB. Jest to autobus, który doskonale łączy bezpieczeństwo i styl – dodaje Olga Janowska.
Urbino 15 LE electric jest w pełni przystosowane do integracji z systemem zdalnego zarządzania flotą eSConnect.
Dane techniczne:
- Wymiary: dł. 14 890 mm, szer. 2550 mm, wys. 3400 mm
- Zwis przedni: 2750 mm
- Rozstaw osi: 7000 mm / 1690 mm
- Zwis tylni: 3450 mm
- DMC: do 25 t.
- Układ drzwi: 2-2-0, 2-2-1, 1-2-0, 1-2-1
- Silnik: asynchroniczny silnik trakcyjny montowany centralnie
— ZF CeTrax 300 kW
— chłodzenie: cieczą
— technologia SiC w obszarze układu napędowego - Baterie:
— Solaris High Energy+
— Solaris High Power - Pojemność baterii: do 470 kWh
- System ładowania:
— Plug-in
— Pantograf w opcji - Osie:
— Przednia: oś niezależna ZF
— Napędowa: oś portalowa ZF
— Wleczona: oś wleczona ZF, sterowana pasywnie (sterowanie aktywne w opcji) - Koła:
— 295/80 R22,5
— 275/70 R22,5 w opcji (wysokość 3360 mm) - Minimalny promień skrętu: 14,6 m
- Pojemność pasażerska: do 105 osób w zależności od konfiguracji i wyposażenia
- Miejsca siedzące:
— Od 51 miejsc w konfiguracji 3-drzwiowej
— Do 61 miejsc w konfiguracji 2-drzwiowej (klasa I)
— Do 65 miejsc w konfiguracji 2-drzwiowej (klasa II) - Klimatyzacja:
— klimatyzacja + ogrzewanie hybrydowe)
— klimatyzacja z funkcją grzania pompą ciepła CO2
Komentarze