Wnioski przedstawione 26 czerwca 2012 r. w Brukseli, po zakończonym właśnie projekcie badawczym euroFOT, udowodniły wpływ aktywnych systemów Volvo na unikanie wypadków. W trwającym blisko 4 lata projekcie uczestniczyło 28 partnerów. Volvo Trucks badało różnorakie systemy razem z Volvo Car Corporation i Uniwersytetem Technicznym Chalmers.
– „W przydzielonej nam części projektu badaliśmy 30 samochodów ciężarowych, użytkowanych przez dwie firmy transportowe: DHL Tradeteam w Wielkiej Brytanii i Nijhof Wassink w Holandii. Zweryfikowaliśmy skuteczność trzech systemów: aktywnego tempomatu, Układu Ostrzegającego o Niebezpieczeństwie Kolizji i Układu Monitorowania Pasa Ruchu” – mówi Karsten Heining, menedżer projektu w Volvo Trucks.
O 15 proc. mniejsze ryzyko
Aktywny tempomat (ACC) i Układ ostrzegający o niebezpieczeństwie kolizji (FCW) pozwalają na utrzymanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. Dzięki nim ryzyko zderzeń polegających na najechaniu na tył innego pojazdu na autostradach można zredukować nawet o 15 procent. Badanie pokazało, że istnieje znaczny potencjał dla podwyższenia tego wskaźnika.
– „Statystycznie, system jest wykorzystywany przez mniej niż połowę czasu jazdy. Gdyby wydłużyć ten czas, wypadków mogłoby być jeszcze mniej. Musimy więc instruować i szkolić kierowców” – wyjaśnia Karsten Heinig.
W przypadku Układu monitorowania pasa ruchu (LKS), zebrano zbyt mało danych, by wyciągnąć miarodajne wnioski co do jego wpływu na unikanie wypadków. Projekt pokazał jednak, że układ pomaga w utrzymywaniu prawidłowego toru jazdy.
Nie zaobserwowano żadnego negatywnego wpływu układów ACC, FCW i LKS na zachowanie kierowcy.
– „Czasami zadaje się nam pytanie, czy nie obawiamy się, że te systemy mogą przeszkadzać kierowcy lub rozpraszać jego uwagę. Ale analiza danych pochodzących z euroFOT na nic takiego nie wskazuje” – mówi Karsten Heinig.
70 TB danych
Filmy razem z odczytami parametrów, takich jak np. aktualna prędkość jazdy, z elektronicznych jednostek sterujących pojazdu, stanowią unikatowy materiał badawczy, zawierający łącznie około 70 TB danych. Cztery miliony kilometrów, jakie pokonały samochody ciężarowe, są teraz gotowe do analizy, wraz z możliwością pozyskania zapisów dla następnych czterech milionów kilometrów – dzięki współpracy z Chalmers dane zostaną udostępnione także środowiskom akademickim.
Projekt euroFOT jest finansowany prze Unię Europejską i skupia 28 organizacji, takich jak producenci pojazdów, dostawcy w branży motoryzacyjnej, instytuty badawcze i uniwersytety. W badaniach bierze udział ponad 1000 samochodów osobowych i ciężarowych.
Komentarze