Continental ogłasza plany wprowadzenia systemu monitorowania ciśnienia w oponach ContiPressureCheck dla pojazdów użytkowych w Europie. Ma on działać jak system wczesnego ostrzegania, rozpoznając powolne ulatnianie się powietrza i pozwalając kierowcy szybko zareagować w celu zachowania prawidłowego ciśnienia podczas jazdy i uniknięcia potencjalnych konsekwencji.
ContiPressureCheck to system monitorowania ciśnienia w oponach, który generuje dane o ciśnieniu i temperaturze za pomocą czujnika zamontowanego wewnątrz samej opony. Dzięki temu urządzenie jest zabezpieczone przed uderzeniami, a czujniki mogą mierzyć temperaturę bezpośrednio w samej oponie, nie utrudniając montażu opony. System jest szybki i prosty w instalacji i można go zamontować także podczas późniejszej zmiany opon. Podczas ich wymiany moduł można usunąć i zamocować w nowych oponach do dalszego użytku. Trwałość baterii wynosi ok. 6 lat lub 600 000 kilometrów i jest większa niż średnia trwałość opony.
„Badania wykazały, że ponad 90% awarii ogumienia jest poprzedzanych przez powolne ulatnianie się powietrza w oponach. System ContiPressureCheck potrafi skutecznie wyeliminować te problemy" – twierdzi Herbert Mensching, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży opon do pojazdów ciężarowych na region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). System kontroli ciśnienia w oponach firmy Continental potrafi nie tylko zapobiec przebiciom, ale także obniża koszty eksploatacji pojazdu" – informuje Herbert Mensching. Wyjaśnia, że w Niemczech opony do pojazdów użytkowych są niedopompowane średnio o 12%, co powoduje wyższe opory toczenia oraz zwiększa zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. W praktyce nawet niewielkie niedopompowanie zwiększa ugięcie opony, powodując jej przegrzanie i skrócenie trwałości. Z drugiej strony, zbyt wysokie ciśnienie zwiększa zużycie opony lub powoduje jej deformację, co również ogranicza jej trwałość.
System eliminuje te problemy dzięki pomiarowi ciśnienia i temperatury każdej opony, każdego producenta opon, z osobna co kilka sekunda wyniki przekazywane są do wyświetlacza w kabinie. ContiPressureCheck składa się z pojedynczego modułu ze zintegrowanymi czujnikami, procesora danych i systemu komunikacji, umieszczonych w gumowym kontenerze przyklejonym do wewnętrznej strony bieżnika opony – czyli warstwy butylowej. System można zamontować w oponie dowolnej marki.
Procesor nieustannie monitoruje ciśnienie powietrza i wartości temperatury opony pochodzące z czujników w urządzeniu i przekazuje dane bezprzewodowo do elektronicznego sterownika w pojeździe ciężarowym i przyczepie, gdzie są przetwarzane i przesyłane do wyświetlacza w kabinie kierowcy. Kierowca może w dowolnym momencie uzyskać dostęp do tych informacji i śledzić stan swoich opon w czasie rzeczywistym. Ponadto ContiPressureCheck natychmiast powiadamia go o rozbieżnościach pomiędzy specyfikacją opony, a faktycznym ciśnieniem w oponie, pozwalając ustawić prawidłowe ciśnienie oraz ostrzega w przypadku nagłej utraty powietrza.
System będzie dostępny na rynkach europejskich od wiosny 2013 roku, najpierw w Polsce, Niemczech, krajach Beneluksu i Turcji.
(pk)
Komentarze