Unia Europejska chce wycofać ze sprzedaży ciężarówki z silnikiem diesla do 2040 roku. Ustawodawcy są w trakcie uzgadniania celów w zakresie emisji CO2 dla pojazdów transportowych, śmieciarek, autobusów oraz ciężarówek budowlanych.
Komisja Europejska podjęła rozmowy na temat ustalenia celów w zakresie emisji CO2 dla takich pojazdów jak:
- ciężarówki o dużej ładowności
- pojazdy zawodowe (np. śmieciarki)
- ciężarówki budowlane (mp. wywrotki)
- naczepy
- autobusy
Producenci pojazdów będą zmuszeni do obniżenia średniej emisji nowych ciężarówek w 2030 r. – o 45%, w 2035 r. – o 65% i w 2040%, – aż o 90%.
Europejskie stowarzyszenie ekologiczne — Transport & Environment (T&E) stwierdziła, że ustawa daje europejskim producentom ciężarówek pewność, że będą mogli przejść na zerową emisję i konkurować z zagranicznymi producentami ciężarówek elektrycznych.
– UE wyraźnie mówi producentom ciężarówek, kiedy prawie wszystkie ich pojazdy będą musiały być zeroemisyjne. Europejscy producenci mają teraz jasną trajektorię, aby zwiększyć produkcję elektrycznych i wodorowych platform i być gotowym na wyzwanie Tesli i chińskich rywali. – skomentował Fedor Unterlohner, menedżer ds. transportu towarowego w T&E.
Producenci naczep muszą zmniejszyć emisyjność naczep samochodów ciężarowych o 10% w 2030 r. Cel dla autobusów został ustanowiony do 90% w 2030 r., osiągając 100% do 2035 r.
Rządy UE i posłowie do Parlamentu Europejskiego wspólnie uzgodnili i podjęli decyzję, że od 2035 r. cele będą miały również zastosowanie do pojazdów zawodowych, takich jak śmieciarki i ciężarówki budowlane. T&E stwierdziło, że to rozszerzenie spowoduje, że dodatkowe 7% rynku pojazdów ciężarowych będzie podlegać celom w zakresie emisji CO2.
– Żadna z zainteresowanych stron nie dostała wszystkiego, czego chciała, ale prawda jest taka, że jest to bardzo wyważone porozumienie i pozytywna wiadomość. Jeden z największych trucicieli w Europie ma możliwość przejścia na ekologię. Producenci i branża transportowa otrzymali długoterminową pewność inwestycyjną. Teraz zacznijmy to wdrażać. – dodał Fedor Unterlohner.
Stowarzyszenie T&E szacuje, że cele założone przez Unię Europejską spowodują, że ok. 30% ciężarówek sprzedawanych w 2030 r. i co najmniej 3/4 w 2040 r. będzie miało zerową emisję spalin.
źródło: Transport & Environment
Komentarze