Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zaproponuje Norwegom spotkanie bilateralne w sprawie mających wejść w życie od 1 lipca przepisów o płacy minimalnej dla kierowców w tym kraju – poinformował rzecznik prasowy resortu Piotr Popa.
Dojście do porozumienia może być trudniejsze, niż w przypadku Niemiec, bo Norwegia nie jest członkiem UE. Przepisy o płacy minimalnej w Norwegii mają wejść w życie 1 lipca. Płaca minimalna będzie obowiązywała zarówno kierowców norweskich, jak i zagranicznych, kierujących pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony, w tym również autobusami. Norweska stawka minimalna dla kierowców ma wynosić 158,32 korony norweskie za godzinę (czyli około 74 złotych).
Stawka minimalna jest wyższa niż ta zaproponowana w Niemczech. W ocenie MIR norweskie przepisy o płacy minimalnej wpisują się w niepokojący trend stanowienia przepisów o znamionach narzędzi chroniących lokalnych przewoźników drogowych przed międzynarodową konkurencją.
Rzecznik prasowy resortu Piotr Popa wskazał, że Norwegia, będąc stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG), jest prawnie zobowiązana do przestrzegania swobód rynku wewnętrznego Unii Europejskiej. W sprawach budzących niepokój strony porozumienia o EOG (w tym państwa członkowskie UE) dysponują narzędziami konsultacyjnymi oraz prawnymi, włącznie ze skargą do Trybunału Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu.
Popa zaznaczył, że w ostateczności, w razie stwierdzenia naruszenia przez Norwegię zobowiązań prawnych wynikających z porozumienia o EOG, Polska jest gotowa do podjęcia wszelkich dostępnych kroków proceduralno-prawnych w celu rozstrzygnięcia sprawy.
Zapewnił, że resort analizuje przyjęte w Norwegii nowe przepisy o płacy minimalnej, jest również w kontakcie z przewoźnikami.
Norwegia to kolejny obok Niemiec kraj w Europie, który wprowadził płacę minimalną dla kierowców.
W maju Komisja Europejska rozpoczęła przeciwko Niemcom postępowanie o naruszenie unijnego prawa w związku z wprowadzeniem przez ten kraj przepisów, z których wynika, że także zagraniczni kierowcy ciężarówek przejeżdżający przez Niemcy tranzytem mają otrzymywać minimalne wynagrodzenie w wys. 8,5 euro za godzinę. Berlin zawiesił stosowanie tych przepisów do czasu wyjaśnienia sprawy z KE, utrzymuje jednak, że nowe regulacje są zgodne z unijnym prawem.
Polska ma jedną z najnowocześniejszych i drugą, co do wielkości flotę samochodów ciężarowych w całej UE.
Komentarze