Projektanci silników pracujący dla koncernów samochodowych muszą zakasać rękawy, by przygotować jednostki zdolne sprostać normom Euro 6, które wejdą w życie ostatniego dnia 2013 roku. Niezależni badacze krytykują regulacje, mówiąc że standard wymagający redukcji emisji cząstek o połowę, a emisji tlenków azotu o 77 proc. zwiększy zużycie paliwa w porównaniu z dzisiejszymi silnikami.
W ostatnich latach zużycie paliwa niewiarygodnie się zmniejszyło. W ciągu ostatnich 30 lat ciężarówki Volvo FH zmniejszyły zużycie paliwa o prawie 40 proc. Mats Franzen, który koordynuje prace nad rozwojem silników w Volvo Trucks, z powodów marketingowych nie chce powiedzieć, jakie technologie zostaną zastosowane w nowych silnikach. Inżynierowie mogą poprawiać parametry przez: modyfikację oprogramowania silnika, zmniejszenie tarcia, bardziej wydajna selektywna redukcja katalityczna i adaptacja temperatur pracy. Bardzo prawdopodobne, że do spełnienia norm Euro 6 konieczne będzie połączenie technologii SCR, EGR i filtra cząstek stałych DPF.
– „Z optymizmem patrzymy na trudne wymagania. Stanowią dla nas wyzwanie, podobnie jak dla innych. Dają one naszym projektantom silników szansę na pokazanie ich ambicji (…) Będziemy spełniać standardy na długo przed wejściem w życie przepisów” – zapewnia Mats Franzen z Volvo Trucks – „Wyzwanie Euro 6 będzie leżeć w dalszej redukcji emisji tlenków azotu bez zwiększania zużycia paliwa i emisji CO2. Nasi projektanci silników poczynili nadzwyczajne postępu w ostatnich dziesięcioleciach i będziemy kontynuować rozwój naszych silników ku optymizacji zużycia paliwa niezależnie od zmian w regulacjach i standardach” – dodał Franzen.
Specjalista Volvo Trucks deklaruje dalszą redukcję zużycia paliwa w tempie ok. 1 proc./rok. Zmniejszenie emisji cząstek jest jeszcze bardziej imponujące niż redukcja zużycia paliwa. Ciężarówka wyprodukowana 30 lat temu emituje tyle szkodliwych substancji, co 50 pojazdów produkowanych obecnie. Wprowadzenie Euro 6 oznacza dalszą redukcję emisji cząstek stałych, która ma zmniejszyć się o połowę.
Poprawa ekonomiczności i przyjazności dla środowiska nie oznacza osłabiania pojazdów. Najmocniejszą jednostką Volvo przed 20 laty był silnik o mocy 470 KM. Dziś klientom oferowane jest Volvo FH 16 z 700-konną jednostką.
Jednak każdy medal ma dwie strony – nowoczesne technologie konieczne, by silniki spełniały najnowsze normy oznacza wzrost kosztów – dzisiejsze konstrukcje są blisko dwukrotnie droższe w produkcji niż jednostki z początków lat 90″.
– „Oczywiście, projektowanie silników, które są pod wszystkimi względami ekologicznymi, zużyciem paliwa, żywotnością i właściwościami jezdnymi jest bardzo kosztowne. Jednak przez to, że jesteśmy największym na świecie producentem silników Diesla i tworzymy ich wielkie ilości, możemy dysponować wciąż najnowszymi technologiami” – tłumaczył Franzen.
Standardy emisji szkodliwych substancji mierzone w g/kWh:
· Euro 1 (1993) – 8 g NOx, 0,36 g cz. st.
· Euro 2 (1996) – 7 g NOx, 0,15 g cz. st.
· Euro 3 (2001) – 5 g NOx, 0,10 g cz. st.
· Euro 4 (2006) – 3,5 g NOx, 0,02 g cz. st.
· Euro 5 (2009) – 2 g NOx, 0,02 g cz. st.
· Euro 6 (2013) – 0,46 g NOx, 0,01 g cz. st.
NOx- tlenki azotu
cz. st. – waga wszystkich cząstek stałych produkowanych podczas kWh
Norma Euro 6 nie została jeszcze dokładnie sformułowana.
Komentarze