Długa żywotność, brak częstej konserwacji oraz niezawodność – takie wymagania stawia łożyskom pojazdów ciężarowych współczesny rynek transportowy. Firma Schaeffler podąża za tym trendem oferując szybkie w montażu, wstępnie zmontowane, uszczelnione i nasmarowane moduły łożysk koła FAG (RIU). Mieliśmy okazję zapoznać się z tym produktem w siedzibie działu Automotive Aftermarket firmy w Langen (Niemcy).
Kilka słów o przyszłości rynku ciężarowego
Firma Schaeffler dostrzega olbrzymi potencjał w rozwoju rynku pojazdów ciężarowych. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 10 lat, globalne obroty w tym segmencie wzrosną o nawet ponad 40 procent. Rozwijać ma się w szczególności obszar części zamiennych, gdyż pojazdy użytkowe na europejskich drogach stają się coraz starsze. Z drugiej strony na rynku panuje jednak niepewność tego, w jakim kierunku będzie zmieniał się transport samochodowy. Obecnie firma musi być gotowa na wiele scenariuszy – ekspansję pojazdów elektrycznych, hybrydowych, a także zasilanych wodorem. Wszystkie technologie są obecnie obiektem zainteresowania centr badawczych grupy Schaeffler, tak by umożliwić w przyszłości dalsze dostarczanie produktów na pierwszy montaż do pojazdów ciężarowych. Istotne są także zmiany w przepisach, nakładające na producentów pojazdów redukcję emisji szkodliwych gazów, w tym dwutlenku węgla, a nawet emisji hałasu.
Bardziej przewidywalny od rynku pierwszego montażu jest rynek aftermarket. Schaeffler zdaje sobie sprawę, że minie sporo czasu nim nowe typy napędów ciężarówek zostaną spopularyzowane i trafią do warsztatów naprawczych. Z tego powodu firma skupia się także na rozwoju portfolio produktów, przeznaczonych do pojazdów z tradycyjnym napędem. Wbrew pozorom jest tu jeszcze sporo do ulepszenia, a priorytetem jest szybkość i łatwość obsługi serwisowej oraz niezawodność, która przekłada się na więcej czasu spędzanego na drodze przez pojazd. Warto wspomnieć także iż Schaeffler spodziewa się zwiększenia udziału flot pojazdów użytkowych w całości transportu z 4% do 8% w 2025 r. W przypadku flot kluczowym parametrem jest TCO, czy całkowity koszt posiadania pojazdu oraz jego przewidywalność. Firma przygotowuje się więc na oferowanie kompleksowych rozwiązań naprawczych, o przewidywalnej trwałości, minimalizujących ryzyko popełniania błędów montażowych.
Czym wyróżnia się kompaktowe łożysko naprawcze FAG (RIU)?
Priorytetem przy produkcji łożysk na pierwszy montaż jest ich żywotność i wydajność. Obecnie wyznacznikiem jest przebieg na poziomie miliona kilometrów. Czy to mało? Z pewnością nie, jednak taki dystans nie jest wyzwaniem dla pojazdów ciężarowych. Właściciele pojazdów oczekują, że po wymianie łożysk, problem ich zużycia nie powróci przez równie długi czas. Niestety w przypadku użycia do napraw prostych łożysk stożkowych jest to praktycznie nieosiągalne. Właśnie dlatego powstało rozwiązanie FAG RIU.
FAG RIU to wstępnie zmontowane, uszczelnione i nasmarowane na cały czas eksploatacji łożysko. Składa się z dwóch rolek stożkowych, które po montażu są łączone za pomocą pierścienia ustalającego. Dzięki niemu łożysko podczas jazdy jest zabezpieczone przed uszkodzeniem, a podczas montażu jest utrzymywane we właściwym położeniu na osi. Jest ono fabrycznie napełniane odpowiednią ilością smaru o właściwej specyfikacji zgodnie z zaleceniami producenta i dostarczane jako para łożysk, składająca się z jednostki wewnętrznej i zewnętrznej. Kompletny zestaw łożyska FAG RIU z narzędziem do wciskania umożliwia łatwiejszy i szybszy montaż. Pozwala to wyeliminować typowe błędy podczas naprawy łożyska oraz zminimalizować ryzyko przedwczesnego zużycia łożyska. Wszystko to wpływa na znaczne wydłużenie żywotności i tym samym na obniżenie kosztów eksploatacyjnych.
Techniczną część prezentacji rozwiązania FAG RIU poprowadził Alexander Britz Product Promotion Specialist z firmy Schaeffler
Dlaczego rozwiązanie FAG RIU różni się od łożysk fabrycznych? Warto zwrócić uwagę na fakt, że pierwszy montaż łożyska odbywa się w sterylnych warunkach w montowni pojazdów. Mechaniczna procedura montażu jest powtarzalna i nie ma mowy o popełnieniu jakichkolwiek błędów w jej trakcie. Inaczej wygląda montaż takiego łożyska na rynku wtórnym. Mechanik jest wówczas narażony na możliwość popełnienia wielu błędów, jak na przykład niewłaściwe ustawienie piasty koła względem zwrotnicy, niewystarczające oczyszczenie obszaru roboczego, co może ułatwić przeniknięcie zanieczyszczeń do nowego łożyska lub nieprawidłowe nasmarowanie nowego łożyska. Wiele rzeczy można zrobić źle: niewłaściwy lub zanieczyszczony środek smarny oraz nieprawidłowa ilość smaru mogą prowadzić do przedwczesnego zużycia łożyska.
– Ponad 55% wszystkich awarii łożysk wynika z niewystarczającego smarowania, a więcej niż 20% powstaje w wyniku zanieczyszczenia – powiedział Samuel Braun, kierownik działu ciężarowych pojazdów dostawczych w firmie Schaeffler Automotive Aftermarket
FAG RIU to także rozwiązanie pozwalające ograniczyć stany magazynowe w warsztatach. Można dzięki niemu naprawić wiele różnych modeli piasty koła w samochodach ciężarowych. Obecnie dostępnych jest dwanaście modeli, które umożliwiają naprawę pojazdów najważniejszych producentów samochodów ciężarowych (np. Renault, Volvo, DAF) oraz producentów osi (np. SAF). Przy czym, dzięki jedynie trzem wariantom RIU możliwa jest naprawa 43 piast w ponad 2 100 różnych typach pojazdów. Asortyment jest cały czas rozszerzany, a do 2020 roku zaplanowano wprowadzenie trzech kolejnych wariantów RIU.
Podczas prezentacji omówione zostały także konkurencyjne do FAG RIU produkty, które można spotkać na rynku. Pokazano zarówno klasyczne łożyska stożkowe, jak i wstępnie zmontowane moduły. Konkurencyjne produkty różnią się jakością zastosowanych materiałów oraz rodzajem zabezpieczenia przed zanieczyszczeniami. Alexander Britz z firmy Schaeffler zasugerował, że konkurencja cenowa w tym segmencie rynku wiąże się z oszczędnością na materiałach, a więc i na trwałości części. Schaeffler jako producent OE posiada know-how, dostępu do którego pilnie strzeże. Właśnie dlatego może obiecać trwałość swoich rozwiązań.
Komentarze