Mieszanka metanu i oleju napędowego będzie powszechnym paliwem?

, 3 czerwca 2011, 10:35

Volvo FM MethaneDiesel, napędzane mieszanką oleju napędowego i metanu, już wkrótce trafi do sprzedaży w Holandii, Szwecji i Wielkiej Brytanii, gdzie istnieje najlepiej rozwinięta infrastruktura dystrybucji skroplonego gazu. Seryjna produkcja tego pojazdu w 2011 roku ma osiągnąć 100 egzemplarzy. Szwedzka firma transportowa Götene Kyltransport przez ostatni rok testowała taki pojazd i zamierza wprowadzić do swojej floty więcej takich ciężarówek.

Pod względem technicznym nie ma istotnych różnic między jednostką dwupaliwową a konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym. Główna różnica polega na zastosowaniu wtryskiwaczy gazu, zamontowanych w specjalnym korpusie, znajdującym się pomiędzy kanałami dolotowymi a blokiem cylindrów. Ponadto, pojazd jest wyposażony w izolowane termicznie butle, przechowujące skroplony gaz o temperaturze -140 stopni Celsjusza, pod wysokim ciśnieniem.

W porównaniu z konwencjonalnymi silnikami gazowymi, o zapłonie iskrowym, jednostka napędowa pracująca na mieszance metanu i oleju napędowego ma o 30 do 40 procent wyższą sprawność i zużywa do 25 proc. mniej paliwa. W mieszance do 75 proc. może stanowić metan, zaś resztę – olej napędowy. Pojazd napędzany jest 13-litrowym silnikiem o mocy 460 KM i momencie obrotowym sięgającym 2300 Nm.

– „Są wprawdzie droższe w zakupie, lecz w większości krajów inwestycja ta zwróci się, ponieważ cena metanu jest zwykle znacznie niższa od ceny oleju napędowego” – tłumaczy Mats Franzén.

– „W ciągu zaledwie pięciu lat wszyscy użytkownicy samochodów ciężarowych w Szwecji będą mieli możliwość jazdy na metanie. W pozostałej części Europy powstaną „niebieskie korytarze", w obrębie których będzie możliwość tankowania metanu, dzięki czemu paliwo to stanie się dostępne w większości krajów” – przewiduje Anna Berggren, dyrektor ds. rozwoju rynku u dystrybutora gazu Fordonsgas.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!