Od 31 marca wszystkie sklepy i hurtownie w Polsce, w godzinach od 10 do 12 mogły być otwarte tylko dla osób po 65 roku życia. Wtorkowa nowelizacja rozporządzenia Rady Ministrów w pewnej mierze niweluje ten nakaz. To dobra wiadomość dla hurtowni części motoryzacyjnych.
O kontrowersyjnym obostrzeniu dla hurtowni części oraz warsztatów pisaliśmy jako pierwsi (czytaj więcej)
Hurtownie to punkty, w których zaopatrują się głównie przedsiębiorcy, dlatego też nowe rządowe obostrzenia bardzo dotknęły hurtowników w niemal wszystkich branżach, nie wykluczając motoryzacji. Nowelizacja ustawy znosi konieczność obsługiwania w godzinach 10-12 wyłącznie osób starszych przez hurtownie.
Nowelizacja opublikowana w Dzienniku Ustaw stanowi:
w §9ust.5a otrzymuje brzmienie: „5a.Ograniczenia, o którym mowa wust.5pkt1, w zakresie dotyczącym osób powyżej 65. roku życia, nie stosuje się:
1) jeżeli wydanie z apteki lub punktu aptecznego produktu leczniczego, wyrobu medycznego lub środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego innym osobom jest konieczne ze względu na nagłe zagrożenie życia lub zdrowia;
2) w przypadku gdy przeważająca działalność polega na handlu hurtowym.
O zmianę właśnie tego artykułu rozporządzenia, niekorzystnego dla branży części motoryzacyjnych, apelowało Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM):
– Cieszymy się ze zmiany rozporządzenia w zakresie tzw. „godzin dla seniora”. Miały one w założeniu pomóc osobom starszym zrobić zakupy przede wszystkim spożywcze, z jak najmniejszym narażeniem ich na niebezpieczeństwo zarażenia wirusem.
Niestety objęły także filie dystrybutorów części motoryzacyjnych i warsztaty usług napraw samochodowych, gdzie trudno obecnie spotkać klientów z tej grupy wiekowej. Warto pamiętać, że dystrybutorzy i warsztaty zapewniają szybką dostawę części i naprawy samochodów niezbędnych dla ochrony i jak najlepszego funkcjonowania całego społeczeństwa a godziny dla seniora w odniesieniu do nich oznaczały tak naprawdę dwugodzinny przestój. W związku z powyższym apelowaliśmy w zeszłym tygodniu i Ministerstwo Rozwoju i Zdrowia o zmianę §9 ust. 5a rozporządzenia z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, tak by umożliwić naszemu środowisku niezakłócone działanie. Cieszę się, że przynajmniej w odniesieniu do dystrybutorów się udało. Mamy nadzieję, że kolejnym krokiem będzie doprecyzowanie sytuacji warsztatów samochodowych w kontekście powyższych ograniczeń – mówi Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Członek Zarządu CLEPA.
Komentarze