Systemy wspomagania pracy kierowcy MAN z pozytywnym wynikiem testów

, 23 listopada 2012, 9:14

Montowane w pojazdach MAN elektroniczne systemy wspomagania pracy kierowcy w ruchu drogowym zostały ocenione pozytywnie w europejskich testach polowych euroFOT.

Systemy wspomagania kierowcy MAN w testach euroFOT

MAN euroFOTTesty polowe wykazały, że systemy MAN, zwiększają bezpieczeństwo ruchu na drogach oraz mają pozytywny wpływ na zużycie paliwa.

Ciężarówki wyposażone, w tempomat adaptacyjny, pozwalający na zachowanie bezpiecznego dystansu między poruszającymi się pojazdami (Adaptive Cruise Control – ACC), zużyły w okresie testu średnio prawie o 2 procent mniej oleju napędowego. W czteroletnim projekcie badawczym uczestniczyło w sumie 57 pojazdów ciężarowych MAN należących do 21 firm spedycyjnych. 

W pojazdach kursujących na długich trasach na terenie Europy zainstalowane były dwa systemy wspomagania pracy kierowcy: tempomat adaptacyjny (ACC) i asystent pasa ruchu (Lane Guard System – LGS). Do zakończenia testu w czerwcu 2012 r. przejechały one ponad 7,5 miliona kilometrów.

W ramach testu badano działanie elektronicznych systemów wspomagania kierowcy w ruchu drogowym pod kątem bezpieczeństwa, wpływu na środowisko, korzyści oraz ich akceptacji przez kierowcę. Testy polowe realizowane były w trzech etapach. Trwający 16 miesięcy etap terenowy rozpoczął się po opracowaniu specyfikacji i przeprowadzeniu prób pilotażowych. W ramach testów polowych przeanalizowano najpierw jazdę bez systemów wspomagania pracy kierowcy, a następnie przy zastosowaniu tempomatu adaptacyjnego (ACC) oraz asystenta pasa ruchu (LGS).

Systemy ACC i LGS w praktyce

Pojazdy ciężarowe zostały wyposażone w specjalną pamięć zapisującą na bieżąco parametry jazdy i przekazującą zapisane dane do centralnego serwera projektu w celu ich dalszej obróbki. Zgromadzone dane zostały przeanalizowane i zinterpretowane wspólnie z partnerami uczestniczącymi w projekcie i z ekspertami MAN. Zarówno wyniki testu terenowego, jak i opinie kierowców potwierdziły pozytywny wpływ montowanych systemów wspomagania kierowcy na sytuację na drogach.

Tempomat adaptacyjny ACC i asystent pasa ruchu LGS oferowane są już w pojazdach klasy ciężkiej i sukcesywnie będą wprowadzane także do autokarów marki MAN i NEOPLAN. W nowych pojazdach serii TG klasy średniej i lekkiej jest już także dostępny system LGS.

EuroFOT (First European large-scale Field Operational Test on Driver Assistance Systems) jest prowadzonym na terenie całej Europy szerokim testem praktycznym aktywnych i inteligentnych systemów montowanych w pojazdach.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!