Mocne odbicie rynku naczep i przyczep w 2022 roku zostało wyhamowane. Wzrost sprzedaży, który był bardzo mocno widoczny w 2021 roku, został zniwelowany przez wyzwania, z jakimi musieli się zmierzyć producenci. Problemy z dostępnością surowców i komponentów przez wojnę na Ukrainie były niestety widoczne, ale nie tylko to hamowało branżę.
Na kształtowanie się popytu na naczepy i przyczepy miała wpływ niepewna sytuacja gospodarcza, która została zachwiana przez trwający konflikt w Ukrainie. Także przez wojnę ekonomiczną w postaci nałożonych poważnych sankcji na Rosję oraz odpływ ukraińskich kierowców zawodowych, którzy jeździli wcześniej dla polskich przewoźników. Doliczając do tego walkę z ekonomicznymi skutkami pandemii, to tylko jedne z głównych wyzwań, z jakimi boryka się branża, lecz mają one bezpośredni wpływ na funkcjonowanie branży transportowej w Polsce. Niemniej, by obraz nie wyglądał na czarno-biały, warto wspomnieć, że pomimo stosunkowo mniej stabilnego rynku udało się wypracować bardzo dobre wyniki, lepsze niż w latach 2018 czy 2019.
Sprzedaż nowych przyczep i naczep w Polsce w 2022 roku
2022 rok przyniósł spadek sprzedaży praktycznie we wszystkich segmentach. Nowych naczep i przyczep wszystkich rodzajów zarejestrowano łącznie 93 199 i jest to wynik gorszy o 12,7% względem roku 2021, który był wówczas rekordowy (106 809 szt). Niemniej nie jest to wynik zły, bowiem w 2019 roku, czyli ostatnim sprzed nadejścia różnych kryzysów, sprzedaż wyniosła nieco ponad 82 tys. Mówimy więc nadal o dobrym wyniku w 2022 roku. Cały segment przyczep skurczył się o 12,5% osiągając wynik 67 792 szt., natomiast segment naczep o -13,3% z rezultatem 25 407 sztuk.
Pierwsze rejestracje nowych przyczep i naczep (w tym przyczepy lekkie) | |||
Rok | 2022 | 2021 | % zmiana r/r |
Przyczepy ciężarowe | 12 075 | 13 965 | -13,5% |
Przyczepy specjalne | 2 457 | 2 307 | 6,5% |
Przyczepy lekkie | 45 177 | 52 587 | -14,1% |
Przyczepy ciężarowe rolnicze | 8 079 | 8 644 | -6,5% |
Przyczepy inne | 4 | 2 | 100% |
Razem przyczepy | 67 792 | 77 505 | -12,5% |
Naczepy ciężarowe | 25 394 | 29 289 | -13,3% |
Naczepy specjalne | 13 | 15 | -13,3% |
Razem naczepy | 25 407 | 29 304 | -13,3% |
Łącznie naczepy i przyczepy | 93 199 | 106 809 | -12,7% |
Najbardziej interesująca w tym zestawieniu kategoria naczep i przyczep ciężarowych w 2022 roku nie odnotowała spektakularnego wzrostu, jak we wcześniejszym zestawieniu (przypomnijmy, że poziom wzrostu rejestracji naczep ciężarowych w 2021 roku wyniósł 98,8% względem roku 2020, natomiast cały segment wzrósł wówczas o 95%).
W 2022 roku w sektorze naczep i przyczep o DMC powyżej 3,5t odnotowano 28 225 rejestracji, co oznacza spadek o 12% względem wybitnie dobrego 2021 roku. Przyczepy ciężarowe są jedną z niewielu kategorii, w której odnotowano wzrost sprzedaży osiągając wynik 2 825 sztuk (+2,5%). Naczepy sprzedawały się gorzej niż w 2021 roku o 13,3% i zakończyły poprzedni rok liczbą 25 386 zarejestrowanych sztuk.
Pierwsze rejestracje nowych przyczep i naczep (ciężarowych i specjalnych) | |||
Rok | 2021 | 2022 | % zmiana r/r |
Przyczepy ciężarowe | 2 740 | 2 809 | 2,5% |
Przyczepy specjalne | 31 | 30 | -3,2% |
Razem przyczepy | 2 771 | 2 839 | 2,5% |
Naczepy ciężarowe | 29 273 | 25 379 | -13,3% |
Naczepy specjalne | 13 | 7 | -46,2% |
Razem naczepy | 29 286 | 25 386 | -13,3% |
ŁĄCZNIE NACZEPY I PRZYCZEPY | 32 057 | 28 225 | -12% |
Sprzedaż przyczep i naczep w Polsce – ranking marek
W ogólnym rankingu sprzedaży przyczep i naczep powyżej 3,5t, ponownie najpopularniejszą marką okazała się Schmitz Cargobull, która wydała klientom łącznie 6 284 sztuk pojazdów, co okazało się gorszym wynikiem o 24,9% względem 2021 roku (w ramach przypomnienia, każdy producent z tego rankingu zakończył 2021 rok z mniej lub bardziej spektakularnymi wzrostami r./r.).
W pierwszej piątce rankingu doszło do niewielkiego przetasowania. Na drugie miejsce w roku 2022 wskoczyła polska marka Wielton, która wydała swoim klientom 4 418 sztuk pojazdów i odnotowała wzrost o 8,3% względem 2021 roku. Tym samym marka Krone spadła na trzecią lokatę z liczbą 4 131 sztuk pojazdów i odnotowuje spadek aż o 32,4% względem roku ubiegłego.
Tuż za podium uplasował się Koegel, który wydał swoim klientom 2 633 pojazdy. Niestety marce nie udało się ochronić przed spadkiem sprzedaży, który wyniósł 6,4%. Pierwszą piątkę zamyka Schwarzmueller, który odnotował wzrost o 15,7% r./r., wydając 1634 sztuki pojazdów. Wyżej wymienione marki odpowiadają za 66,71% udziału w rynku sprzedaży naczep i przyczep w 2022 roku.
- SCHMITZ CARGOBULL 6 284 (-24,9%)
- WIELTON 4 418 (+8,3%)
- KRONE 4 131 (-32,4%)
- KOEGEL 2 633 (-6,4%)
- SCHWARZMUELLER 1 364 (+15,7%)
Ranking sprzedaży nowych przyczep i naczep (ciężarowe i specjalne) | ||||||
Pozycja | Marka | 2022 | 2021 | Zmiana % r/r | ||
Liczba sztuk | Udział w rynku | Liczba sztuk | Udział w rynku | |||
1 | SCHMITZ CARGOBULL | 6 284 | 22,26% | 8365 | 26,09% | -24,9% |
2 | WIELTON | 4 418 | 15,65% | 4 080 | 12,73% | 8,3% |
3 | KRONE | 4 131 | 14,64% | 6 111 | 19,06% | -32,4% |
4 | KOEGEL | 2 633 | 9,33% | 2814 | 8,78% | -6,4% |
5 | SCHWARZMUELLER | 1 364 | 4,83% | 1179 | 3,68% | 15,7% |
6 | KAESSBOHRER | 806 | 2,86% | 807 | 2,52% | -0,1% |
7 | WECON | 763 | 2,70% | 725 | 2,26% | 5,2% |
8 | BODEX | 646 | 2,29% | 685 | 2,14% | -5,7% |
9 | BERGER | 534 | 1,89% | 480 | 1,50% | 11,3% |
10 | GNIOTPOL | 518 | 1,84% | 478 | 1,49% | 8,4% |
11 | ZASŁAW | 494 | 1,75% | 477 | 1,49% | 3,6% |
12 | KEMPF | 428 | 1,52% | 387 | 1,21% | 10,6% |
13 | FLIEGL | 376 | 1,33% | 413 | 1,29% | -9% |
14 | INTER CARS – FEBER | 305 | 1,08% | 338 | 1,05% | -9,8% |
15 | MEGA | 291 | 1,03% | 273 | 0,85% | 6,6% |
16 | REDOS | 255 | 0,90% | 275 | 0,86% | -7,3% |
17 | CIMS | 242 | 0,86% | 303 | 0,95% | -20,1% |
18 | LAMBERET | 238 | 0,84% | 111 | 0,35% | 114,4% |
19 | MHS | 233 | 0,83% | 232 | 0,72% | 0,4% |
20 | BENALU | 167 | 0,59% | 198 | 0,62% | -15,7% |
Pozostałe | 3 099 | 11% | 3201 | 10% | -6,8% | |
Łącznie | 28 225 | 100% | 32057 | 100% | -12% |
Ranking sprzedaży przyczep i naczep według segmentu
Najczęściej zamawianym typem naczep i przyczep w 2022 roku były platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowo-plandekowe). W roku 2022 przybyło ich łącznie 16 977 (spadek o 5% r./r.) Udział w rynku tego segmentu zwiększył się z 56 do 60%. Najwięcej tego typu naczep i przyczep wydała marka Wielton (3 544 sztuk, wzrost o 26%), następnie Krone (3 276 sztuk, spadek o 24%), Schmitz Cargobull (3 228 sztuk, spadek o 20%) oraz Koegel (2 520 sztuk, spadek o 6%).
Drugim najchętniej zamiawianym typem naczep i przyczep okazały się furgony, których zarejestrowano łącznie 4 610 sztuk (w tym 1 999 chłodni, 1 634 izoterm i 970 furgonów uniwersalnych), co stanowi spadek o 31% r./r. Udział w rynku tego segmentu zmalał z 21 do 16%. Najwięcej chłodni i izoterm wydała swoim klientom marka Schmitz Cargobull (odpowiednio 1 363 chłodnie i 1 322 izotermy), Krone (1 178 chłodni i 309 izoterm), a także Lamberet (238 chłodni).
Na ostatnim miejscu podium uplasowały się wywrotki, których zarejestrowano 2 769 sztuk (spadek o 16% r./r.). Udział w rynku tego segmentu zmalał z 10,5 do 10%. Najwięcej pojazdów wydała marka Bodex (471 sztuk, spadek o 14%), dalej uplasowały się Kempf (428 sztuk, wzrost o11%), Wielton (309 sztuk, spadek o 41%), Inter-Cars Feber (301 sztuk, spadek o 10%) i Mega (275 sztuk, wzrost o 5%).
W grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t, zarejestrowano w 2022 roku także 709 cystern (spadek o 7%) i 532 naczep/przyczep kłonicowych (wzrost o 17%).
- Platforma/skrzynia 16 977 sztuk (+123%)
- Furgony 4 610 sztuk (-31%)
- Wywrotki 2 769 sztuk (-16%)
- Cysterny 709 sztuk (-7%)
- Kłonicowa 532 sztuk (17%)
Komentarze