Menu
Nowości Technika Ciekawostki
24.12 Zbliża się termin wymiany tachografów – wielu przewoźników wciąż nieprzygotowanych 23.12 Nowe pojazdy dla Rządowej Agencji RARS. Pojazdy na zasadach długoterminowego wynajmu. 23.12 To najtańszy duży dostawczak na rynku. Co oferuje? 23.12 Najlepszy Elektryczny Samochód Dostawczy 2024 roku – dwa wyróżnienia dla IVECO 20.12 Dostawczak od Forda z chłodnią. Czym wyróżnia się polska zabudowa izotermiczna?

Technika

Krytyczny moment podczas zakładania tulei cylindrowej

Jak można zapobiec kosztom i uszkodzeniu silnika wynikającym z niewłaściwego montażu tulei w bloku Koszmar każdego , kto naprawia silnik: nowa tuleja cylindrowa jest osadzona w bloku silnika, uszczelka założona, głowica cylindra jest na miejscu, bolce i śruby osadzone w otworach głowicy i nagle podczas jej dokręcania słychać cichy odgłos pękania metalu. Powód tego zdarzenia […]

Opona na polskich drogach czyli jak dbać o karkas?

   W poprzednim artykule na temat bieżnikowania opon była mowa o roli karkasu (czyli korpusu opony składającego się ze specjalnie ułożonego splotu linek stalowych, oblanego warstwami odpowiednio dobranej gumy), podczas użytkowania opon bieżnikowanych. W poniższym artykule znajdziecie Państwo porady jak należy prawidłowo eksploatować karkas, aby służył nam długo i żeby jego bieżnikowanie było możliwe i […]

Bieżnikowanie opon – wprowadzenie

Bieżnikowanie opon to technologia pozwalająca na odzyskanie pierwotnych własności opony poprzez nałożenie nowego bieżnika w miejsce zużytego. Skąd pomysł? 70 do 80% masy opony stanowi jej korpus – czyli jej mechaniczna konstrukcja, a tylko pozostała część to zużywający się bieżnik. Ten korpus, zwany karkasem składa się ze specjalnie ułożonego splotu linek stalowych, oblany warstwami odpowiednio […]

Ocena stanu kół dwu-masowych (430 mm) do pojazdów ciężarowych

Koła dwu-masowe należą do części zużywających się okresowo. Dlatego, niezależnie od zachowania się zespołu: „koło zamachowe dwu-masowe: sprzęgło” (jeżeli został on już zdemontowany), należy zawsze dokonać pomiarów luzów między dwoma elementami koła. 1. Pomiar przechyłu – luz na chybotanie (koła dwu- masowe 430 mm Maksymalne odchylenie wtórnej tarczy na średnicy około 430 mm może wynosić […]

Ważne wskazówki dla serwisujących nowe autobusy

Koła dwu-masowe i problemy z ich eksploatacją na wolnym rynku były do tej pory sprawą warsztatów obsługujących samochody osobowe, ale już od kilku miesięcy firma Inter Cars S.A. sprzedaje coraz więcej kół dwu-masowych do autobusów i samochodów ciężarowych. Takie nowoczesne koło zamachowe nie jest już kawałkiem żelaza, ale bardzo skomplikowanym mechanizmem wymagającym specjalnych narzędzi i […]

Przekładnie kierownicze cz. 1

Jak skręcać? Zadaniem przekładni kierowniczej jest realizacja sprzężenia pomiędzy kołem kierownicy a kołami, a ściśle rzecz ujmując – zwrotnicami tych kół. Zasadniczymi elementami układu kierowniczego są koła kierowane, mechanizm zwrotniczy i przekładnia kierownicza wraz z elementami towarzyszącymi. Do głównych wymagań, jakie musi spełniać przekładnia kierownicza należą: • duża trwałość eksploatacyjna, • wysoka sprawność, • zapewnienie […]

Szyby w samochodzie ciężarowym a bezpieczeństwo – cz. I

Wymagania dla klejów Najczęściej w warsztatach stosowane są kleje standardowe, czyli kleje 2 godzinne (czas gotowości do wyjazdu z warsztatu 2 godziny dla samochodów bez poduszek powietrznych i 4 godziny dla samochodów z poduszkami). Dla skrócenia czasu postoju samochodu w warsztacie stosuje się często kleje szybkie, czyli 1 godzinne (odpowiednio 1 i 2 godziny) oraz […]

Technika – Wymiana szyby w samochodzie ciężarowym i autobusie cz. 2

Technologia wklejania szyb w autobusach i w samochodach ciężarowych, tylko w procesie przygotowania powierzchni jest podobna do wklejania szyb w samochodach osobowych. Na szybę nakładamy podkład, a na nadwoziu wykorzystujemy warstwę starego kleju (Rys.1). Przy czym nie wszystkie szyby do autobusów mają fabrycznie nałożoną warstwę ceramiczną. Dlatego nałożenie czarnego podkładu musi być bardzo dokładne i […]

Technika – Szyby w samochodzie ciężarowym, a bezpieczeństwo cz.1

Wymagania dla klejów Najczęściej w warsztatach stosowane są kleje standardowe, czyli kleje 2 godzinne (czas gotowości do wyjazdu z warsztatu 2 godziny dla samochodów bez poduszek powietrznych i 4 godziny dla samochodów z poduszkami). Dla skrócenia czasu postoju samochodu w warsztacie stosuje się często kleje szybkie, czyli 1 godzinne (odpowiednio 1 i 2 godziny) oraz […]

Witamy

Zapraszamy producentów i dystrybutorów do przesyłania artykułów o charakterze technicznym.