Koła dwu-masowe należą do części zużywających się okresowo.
Dlatego, niezależnie od zachowania się zespołu: „koło zamachowe dwu-masowe: sprzęgło” (jeżeli został on już zdemontowany), należy zawsze dokonać pomiarów luzów między dwoma elementami koła.
1. Pomiar przechyłu – luz na chybotanie (koła dwu- masowe 430 mm
Maksymalne odchylenie wtórnej tarczy na średnicy około 430 mm może wynosić + /- 2 mm.
(luz 4mm ).
Zbyt duże odchylanie się tarczy powoduje wycieranie się zębów wielowypustu piasty tarczy sprzęgłowej. Dlatego, nawet jeżeli wyniki pomiarów luzu są bliskie i nie przekraczają jeszcze dopuszczalnych wartości ale na krawędziach zębów piasty powstały już zadziory, takie koło wraz ze sprzęgłem należy bezwzględnie wymienić.
Zalecenie: 3 pomiary wykonać co 120°, aby uzyskać średnią wartość.
2. Pomiar luzu poprzecznego (koła dwu- masowe 430 mm)
Zalecenie: 3 pomiary wykonać co 120°, aby uzyskać średnią wartość
Zbyt duży luz powoduje drgania całego układu napędowego. Dotychczasowe doświadczenia mówią, że dopuszczalne wartości graniczne luzu wykazują koła o przebiegach 600 000 – 1 000 000 km (zależnie od sposobu eksploatacji). Jednak trzeba pamiętać o tym, że po osiągnięciu wartości granicznych, luz bardzo szybko się powiększa i może doprowadzić do zniszczenia zespołu: koło dwu-masowe: sprzęgło.
Komentarze