Technika
Układ kierowniczy stanowi bezpośrednie połączenie pomiędzy kierowcą, pojazdem i drogą. Aby mógł działać płynnie i komfortowo, a jednocześnie dostarczać użytkownikowi pojazdu jak największej ilości informacji o drodze, konieczne jest zachowanie równowagi pomiędzy precyzyjnymi systemami mechanicznymi, a delikatnym układem hydraulicznym. W przypadku hydraulicznych układów kierowniczych, sercem systemu jest pompa, która tłoczy olej w układzie i generuje […]
Silniki narażone na ekstremalne obciążenia, jak te w samochodach ciężarowych i maszynach ciężkich, wymagają sprawnego chłodzenia, co zapewniają skuteczne filtry cieczy chłodzącej. Niezawodność i trwałość układów hydraulicznych i pneumatycznych zapewniają zaś osuszacze powietrza i filtry hydrauliczne. Filtry cieczy chłodzącej Filtry cieczy chłodzącej stosowane są w układach chłodzenia dużych silników stosowanych w samochodach ciężarowych i maszynach […]
Firma TRW, wiodący na rynku producent produktów dla samochodów ciężarowych – TRW Proequip, przypomina o czynnościach, które należy wykonać przed wymianą przekładni kierowniczej. Te same zasady dotyczą większości układów kierowniczych ze wspomaganiem w pojazdach ciężarowych, ale za każdym razem należy przestrzegać zaleceń producenta konkretnego pojazdu. Ważne znaczenie dla zweryfikowania usterki lub nieprawidłowego działania ma rozmowa […]
Od kilkunastu lat hamulce tarczowe skutecznie wypierają hamulce bębnowe w pojazdach użytkowych. Wszyscy najwięksi producenci samochodów ciężarowych w Europie stosują w produkowanych przez siebie pojazdach niemal w 100 proc. hamulce tarczowe. Hamulce bębnowe pozostają tylko w pojazdach do zastosowań specjalnych. Trochę inaczej sytuacja wygląda w przypadku naczep i przyczep. Co prawda większość sprzedaży w tym […]
Z punktu widzenia technicznego, kierowca w samochodzie, jest regulatorem w wielu różnych układach regulacji. Na podstawie otrzymywanych informacji, również od własnych „czujników”, np. oczy, uszy, podejmuje on decyzje o np. skręcaniu, hamowaniu lub przyspieszaniu. Aby ilość błędnych decyzji, które mogą powodować zagrożenie, była jak najmniejsza, jak najmniej czynników powinno wpływać na niego niekorzystnie, np. odczuwana […]
Choć często można spotkać się z opinią, że przyczyna zużycia paska leży wyłącznie po stronie samego paska i w celu usunięcia tego problemu wystarczy jego wymiana, to warto pamiętać, że może być to spowodowane usterką napinacza lub rolki, które też należy wymienić. Układy pasowe w samochodach ciężarowych muszą stawić czoła ciągłym obciążeniom. Nie byłoby to […]
Bezpieczeństwo i komfort jazdy jest w obecnych czasach nie do przecenienia. Zły stan polskich dróg jak i jazda z maksymalnym obciążeniem powodują szybkie zużycie elementów zawieszenia oraz znaczne pogorszenie własności trakcyjnych samochodów dostawczych. Producenci pojazdów użytkowych projektują zawieszenia tak, aby spisywały się jak najlepiej, jednak tylko w określonym zakresie, przez co zazwyczaj zaniżają maksymalną ładowność, […]
Koło zamachowe to łącznik pomiędzy silnikiem i układem sprzęgła, który ma kilka funkcji. Ze względu na swoją konstrukcję silniki spalinowe pracują nierówno. Im mniej cylindrów oraz im mniejsze obroty tym większa nierównomierność. Szczególnie silniki Diesela w pojazdach użytkowych pracują często na niskich obrotach lub na biegu jałowym. Koło zamachowe jest w stanie nieco zrównoważyć nierówną pracę […]
Częstym błędem przy wymianie turbosprężarki jest tzw. suchy start. Suchy start to nic innego jak uruchomienie silnika z nowo zamontowaną turbosprężarką na niewystarczającej ilości oleju smarującego. Poniżej przedstawiamy kilka faktów i porad dotyczących tego zjawiska. Najistotniejszą kwestią podczas wymiany turbosprężarki jest to aby instalacja smarowania była dokładnie wyczyszczona, drożna i zalana świeżym olejem a pompa […]
Nowoczesne silniki Diesla muszą spełniać wysokie wymagania emisji spalin i ograniczenia wartości stężenia pyłów. Dlatego coraz większą rolę odgrywają filtry dokładnej filtracji i filtry cząsteczkowe oleju napędowego ze względu na swoją wysoką wydajność separacji sadzy ze spalanego oleju napędowego. Silniki Diesla w ciągu ostatnich lat przeszły rewolucję. Coraz więcej pojazdów osobowych zasilanych jest olejem napędowym, […]