Menu

Technika

Klocki hamulcowe do pojazdów użytkowych

Od kilkunastu lat hamulce tarczowe skutecznie wypierają hamulce bębnowe w pojazdach użytkowych. Wszyscy najwięksi producenci samochodów ciężarowych w Europie stosują w produkowanych przez siebie pojazdach niemal w 100 proc. hamulce tarczowe. Hamulce bębnowe pozostają tylko w pojazdach do zastosowań specjalnych. Trochę inaczej sytuacja wygląda w przypadku naczep i przyczep. Co prawda większość sprzedaży w tym […]

Komfort termiczny

Z punktu widzenia technicznego, kierowca w samochodzie, jest regulatorem w wielu różnych układach regulacji. Na podstawie otrzymywanych informacji, również od własnych „czujników”, np. oczy, uszy, podejmuje on decyzje o np. skręcaniu, hamowaniu lub przyspieszaniu. Aby ilość błędnych decyzji, które mogą powodować zagrożenie, była jak najmniejsza, jak najmniej czynników powinno wpływać na niego niekorzystnie, np. odczuwana […]

Usterki w układzie paska wieloklinowego

Choć często można spotkać się z opinią, że przyczyna zużycia paska leży wyłącznie po stronie samego paska i w celu usunięcia tego problemu wystarczy jego wymiana, to warto pamiętać, że może być to spowodowane usterką napinacza lub rolki, które też należy wymienić. Układy pasowe w samochodach ciężarowych muszą stawić czoła ciągłym obciążeniom. Nie byłoby to […]

Dodatkowe, pneumatyczne zawieszenie

Bezpieczeństwo i komfort jazdy jest w obecnych czasach nie do przecenienia. Zły stan polskich dróg jak i jazda z maksymalnym obciążeniem powodują szybkie zużycie elementów zawieszenia oraz znaczne pogorszenie własności trakcyjnych samochodów dostawczych. Producenci pojazdów użytkowych projektują zawieszenia tak, aby spisywały się jak najlepiej, jednak tylko w określonym zakresie, przez co zazwyczaj zaniżają maksymalną ładowność, […]

Koła zamachowe do pojazdów użytkowych – ich zadania i typy uszkodzeń

Koło zamachowe to łącznik pomiędzy silnikiem i układem sprzęgła, który ma kilka funkcji. Ze względu na swoją konstrukcję silniki spalinowe pracują nierówno. Im mniej cylindrów oraz im mniejsze obroty tym większa nierównomierność. Szczególnie silniki Diesela w pojazdach użytkowych pracują często na niskich obrotach lub na biegu jałowym. Koło zamachowe jest w stanie nieco zrównoważyć nierówną pracę […]

Błędy przy wymianie turbosprężarki

Częstym błędem przy wymianie turbosprężarki jest tzw. suchy start. Suchy start to nic innego jak uruchomienie silnika z nowo zamontowaną turbosprężarką na niewystarczającej ilości oleju smarującego. Poniżej przedstawiamy kilka faktów i porad dotyczących tego zjawiska. Najistotniejszą kwestią podczas wymiany turbosprężarki jest to aby instalacja smarowania była dokładnie wyczyszczona, drożna i zalana świeżym olejem a pompa […]

Aktywna regeneracja filtrów cząsteczkowych oleju napędowego w zastosowaniach „non-road”

Nowoczesne silniki Diesla muszą spełniać wysokie wymagania emisji spalin i ograniczenia wartości stężenia pyłów. Dlatego coraz większą rolę odgrywają filtry dokładnej filtracji i filtry cząsteczkowe oleju napędowego ze względu na swoją wysoką wydajność separacji sadzy ze spalanego oleju napędowego. Silniki Diesla w ciągu ostatnich lat przeszły rewolucję. Coraz więcej pojazdów osobowych zasilanych jest olejem napędowym, […]

Proces bieżnikowania opon TreadMax

Do produkcji opon bieżnikowanych TreadMax stosowane są wyłącznie opony (karkasy) wykonane w technologii Max Technology – Goodyear Regional RHS II i RHD II oraz Goodyear Marathon LHS II i LHD II. Każdy wybrany karkas zostaje oznakowany kodem kreskowym, który zawiera informacje niezbędne do późniejszej identyfikacji (rozmiar, rodzaj, itp.). Następnie karkas jest poddawany wstępnym oględzinom dla […]

Uwaga Pirat!

Dostarczona do ekspertyzy do firmy Moto-Remo turbosprężarka już na pierwszy rzut oka okazała się podejrzana. Nie posiadała żadnych oznaczeń producenta, co od razu wzmogło czujność pracowników firmy, i pozwoliło im sądzić, że mają do czynienia z produktem nieoryginalnym. Zdjęcie poniżej przedstawia turbosprężarkę dostarczona do weryfikacji Natomiast poniżej zamieszczone jest zdjęcie oryginalnego produktu firmy KKK. Różnice […]

Nowa gama silników Scania

Na wystawie Intermat we Francji Scania po raz pierwszy zaprezentowała publicznie silniki spełniające normy emisji spalin Stage IIIB i Tier 4i. Charakterystyczną cechą nowej gamy jednostek napędowych, wyposażonych w opracowane przez Scania układy sterowania i układy redukcji emisji zanieczyszczeń, jest wyjątkowe połączenie osiągów i ekonomiki eksploatacji. Prototypowe egzemplarze silników będą dostępne do zabudowy i badań […]