Zawarte w tytule łacińskie motto jest znane chyba wszystkim miłośnikom sportu.
“Szybciej, wyżej, silniej” – to dewiza przyświecająca ruchowi olimpijskiemu. Podobne założenia przyświecały konstruktorom Renault Trucks pracującym nad modernizacją swojego flagowego produktu jakim jest Magnum.
O ile jednak prace nad urzeczywistnieniem haseł “szybciej” i “silniej” producent sfinalizował już dwa lata temu, wprowadzając silnik DXi13 o mocy 460 i 500 KM, to w 2008 roku jego głównym celem stało się podwyższenie kabiny i podniesienie komfortu pracy kierowcy.
Patrząc z zewnątrz na Magnum anno 2008 pierwsza rzecz jaka rzuca się w oczy to całkowicie zmieniony kształt dachu kabiny. Dzięki podwyższeniu dachu o 20 cm udało się uzyskać wysokość wnętrza przekraczającą 2 metry. Pozwala to na poruszanie się w pozycji wyprostowanej prawie po całej liczącej 5 m2 powierzchni podłodze kabiny.
Do tej pory nad bardzo wysoką szybą przednią nie było zbyt wiele miejsca na podręczny schowek. Przestrzeń ograniczona była skosem dachu. W nowej generacji Magnum miejsce kanciastego dachu zajęła zaoblona i mocno podniesiona połać. Nic więc dziwnego, że schowki nad szybą przednią, a więc te do których kierowcy sięgnąć najłatwiej podczas jazdy, zwiększyły swoją pojemność trzykrotnie, do 260 litrów.
Wysokość kabiny została wykorzystana także na tylnej ścianie. Pod samym sufitem znalazł się zamykany bagażnik, podobny do spotykanych w samolotach, o pojemności 95 litrów. Łącznie kierowca lub kierowcy mają do swojej dyspozycji schowki o łącznej pojemności 1.090 litrów.
Poniżej “bagażnika lotniczego” znajduje się miejsce, gdzie (zgodnie z przepisami) kierowcy spędzają coraz więcej czasu, czyli leżanka. Ma ona teraz wymiary 1.983 x 740 mm i wyposażona jest w trzystrefowy materac kieszeniowy o grubości 140 mm.
Modernizacja kabiny objęła także deskę rozdzielczą. Pierwsza rzecz jaka rzuca się w oczy to nowa kierownica, która swoim wzornictwem nawiązuje do stylu całego pojazdu. Już w standardzie otrzymamy ją w skórzanym wykończeniu. Na kolumnie kierownicy znajdziemy także sterowanie skrzynią biegów Optidriver+. Miłośnikom elektroniki pewnie przypadnie do gustu nowy wygląd wskaźników. Poniżej zajmującego centralne miejsce obrotomierza znalazł się elektroniczny wyświetlacz prędkościomierza. Po prawej stronie wskaźników umieszczono natomiast elektroniczny ekran na którym wyświetlane są wszystkie istotne dla kierowcy informacje.
Opuśćmy teraz wnętrze i przyjrzyjmy się odświeżonej powierzchowności Magnum 2008. Oprócz wspomnianego już podwyższonego dachu wprowadzono także dostępny już w standardzie gustowną osłonę przeciwsłoneczną okraszoną połyskującą aluminiową listwą z wbudowanymi obrysówkami. Do osłony zamonowane jest lusterko pozwalające na obserwację “martwego pola” tuż przed pojazdem.
Ze stylistyką osłony współgra aluminiowa listwa uchwytu umieszczonego poniżej szyby przedniej. Także górna część atrapy została ożywiona metaliczną wkładką. Całkowicie nowy jest natomiast zderzak, ktróry zgodnie z obowiązującymi trendami składa się z trzech elementów, co ułatwi jego ewentialne naprawy. W środkowej jego części znajduje się znacznie poszerzony stopień, który w połączeniu ze wspomnianym już szerokim uchwytem ulatwi czyszczenie ogromnej i umieszczonej wysoko szyby przedniej.
Zmieniony design Magnum sprawił, że auto stało się mniej “pudełkowate” niż poprzednie modele. Dodano sporo zaokrągleń, co powoduje że ten spory gabarytami pojazd wygląda teraz bardziej dynamicznie i efektownie.
Producent przewiduje rozpoczęcie dostaw na drugą połowę tego roku. Można się spodzewać, że miłośnicy tej najbardziej oryginalnej konstrukcji wśród produkowanych ciężarówek, z uznaniem przyjmą kolejne wcielenie flagowego modelu RenaultTrucks. Jest ono bowiem nie tylko ładniejsze, ale przede wszystkim wygodniejsze dla kierowców.
Autor: Grzegorz Rutka (tekst i zdjęcia)
Artykuł ukazał się w numerze 6 miesięcznika Trailer Magazine
Komentarze