Pierwszy w Polsce autobus z napędem hybrydowym

, 9 listopada 2008, 0:00

W poniedziałek 3 listopada w fabryce autobusów Solaris odbyło się uroczyste przekazanie pierwszego w Polsce autobusu z napędem hybrydowym. Odbiorcą pojazdu jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu.

Umowa na zakup Solarisa Urbino 18 Hybrid, pomiędzy Solarisem a MPK Poznań, została podpisana 31 marca tego roku. Dzisiaj właściciele firmy Solaris przekazali na ręce przedstawicieli zarządu MPK Poznań, kluczyki do innowacyjnego pojazdu. Hybrydowy Solaris Urbino natychmiast po uroczystości wyjechał na poznańskie linie autobusowe.

– Solaris Urbino Hybrid zakupiony przez MPK Poznań, jest pierwszym w Polsce, tak nowoczesnym i przyjaznym środowisku autobusem – mówi Solange Olszewska prezes Solaris Bus & Coach S.A – Jest to kolejny krok na drodze do popularyzacji tego innowacyjnego w transporcie publicznym rozwiązania. Myślę, że autobus z napędem hybrydowym w taborze poznańskiego MPK, to jeden z elementów, którym stolica Wielkopolski będzie mogła pochwalić się przed uczestnikami międzynarodowej konferencji klimatycznej, która odbędzie się w grudniu br. Sądzę także, że poznański autobus hybrydowy, będzie przykładem i zachętą dla przewoźników z innych miast naszego kraju, aby inwestować w ten niezwykle ekologiczny i ekonomiczny środek transportu.


Premiera Solarisa Urbino Hybrid odbyła się we wrześniu 2006 roku podczas targów pojazdów użytkowych w Hanowerze. Od tego momentu hybrydowe Solarisy jeżdżą już w Dreźnie, Bochum, Lipsku, Bremie, Hanowerze, Monachium (Niemcy) i w szwajcarskim Lenzburgu.

Solaris Urbino 18 Hybrid wyposażony jest w niewielki silnik spalinowy oraz dwa silniki elektryczne, zasilane z baterii umiejscowionych na dachu pojazdu. Baterie nie wymagają ładowania z zewnątrz, ponieważ gromadzona jest w nich energia powstająca podczas hamowania autobusu.

Zastosowanie tak innowacyjnego napędu daje korzyści zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne. Niezależny instytutu badawczy TÜV SÜD Auto Cz s.r.o., przeprowadził w Pradze badania, porównując zużycie paliwa Solarisa Urbino 18 Hybrid oraz Solarisa Urbino 18 z tradycyjnym silnikiem Diesla. Wyniki testów dowiodły redukcję zużycia paliwa o 23,8% w cyklu SORT1 (cykl miejski), 23,4% w cyklu SORT2 (cykl podmiejski) oraz 22,9% w cyklu SORT3 (cykl mieszany).

Mniejsze zużycie paliwa to także mniejsza emisja szkodliwych dla środowiska substancji:

– do 39% mniejsza emisja NO2,
– do 97% mniejsza emisja cząstek stałych,
– do 90% mniejsza emisja CO,
– do 90% mniejsza emisja związków węglowodorów,
– ogólna mniejsza emisja CO2.

Oszczędność zużycia paliwa przez Urbino 18 Hybrid, przy wysokich cenach surowców energetycznych, zapewnia zwrot poniesionych kosztów (hybryda jest droższa od tradycyjnych autobusów o około 140 tysięcy euro) po 6 – 7 latach przy przeciętnym przebiegu 60.000 km rocznie.

Solaris Urbino 18 Hybrid dla Poznańskiego MPK, posiada 47+1 miejsc siedzących, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy oraz system monitoringu, składający się z 4 kamer. 

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!