Podsumowanie roku 2008 Solarisa

, 22 lutego 2009, 0:00

W roku 2008 krajowa sprzedaż Solarisa wyniosła aż 480 pojazdów i była najwyższa w historii spółki. Rekordowo wysoka była również sprzedaż eksportowa. Poza granice Polski z fabryki w Bolechowie wyjechało 557 Solarisów.

Łączna sprzedaż pojazdów marki Solaris w roku 2008 wyniosła 1037 sztuk. Jest to najlepszy wynik w historii firmy. W porównaniu z rokiem 2007 sprzedaż Solarisów wzrosła o 335 sztuk co oznacza wzrost aż o 47%.

„Udało nam się osiągnąć planowany cel w postaci sprzedaży na poziomie ponad tysiąca sztuk autobusów. W tym roku stawiamy poprzeczkę jeszcze wyżej, zakładając że dostarczymy naszym odbiorcom około 1200 pojazdów. Już teraz znając nasz plan produkcji na najbliższe miesiące mogę stwierdzić, że jest to cel ambitny ale zarazem realistyczny – ocenia Krzysztof Olszewski Przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus & Coach S.A.

Wynik sprzedaży, osiągnięty przez Solarisa w ubiegłym roku, wygląda jeszcze bardziej imponująco jeśli przyjrzeć się jakie modele były kupowane najczęściej. Najbardziej popularnymi autobusami Solarisa w ubiegłym roku były przegubowe Urbino 18, których łącznie sprzedano aż 513 sztuk. Na drugim miejscu uplasowały się popularne „dwunastki”, których liczba na polskich i zagranicznych drogach powiększyła się o 420 sztuk.

Na uwagę zasługuje również fakt, że w ubiegłym roku Solaris sprzedał pięć autobusów hybrydowych, do Bremy, Hanoweru, Monachium, Glonn-Schlacht i Poznania. W ten sposób Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu, stało się pierwszym użytkownikiem autobusu hybrydowego w Polsce. Jeszcze pod koniec minionego roku firma podpisała kolejne kontrakty na dostawę autobusów hybrydowych, między innymi do Strasburga we Francji.

Solaris w Polsce
Sprzedaż na poziomie 480 pojazdów, dała firmie aż 30% udział w całkowitym rynku autobusowym. Rozpatrując tylko segment autobusów miejskich przewaga Solarisa nad konkurentami była jeszcze większa. Aż 53% nowych autobusów miejskich kupionych w ubiegłym roku w Polsce, było oznaczonych znakiem zielonego jamnika.

W roku 2008 w Polsce Solarisy zostały kupione przez 42 klientów. W większości były to przedsiębiorstwa przewozowe, które już wcześniej w swoich taborach posiadały autobusy tej marki. Do grona właścicieli Solarisów dołączyło 13 nowych firm: Gmina Lublin, Gmina Ostrów Wlkp., ITS Michalczewski z Radomia, Mobilis Kraków, MZK Pabianice, MZK Skierniewice, PKS Bydgoszcz, PKS Oława, Port Lotniczy Łódź, SPA Klonowica ze Szczecina i Warbus z Gdańska.

Sprzedaż eksportowa
Sprzedaż eksportowa firmy Solaris Bus & Coach S.A. w minionym roku była także rekordowo wysoka. Do zagranicznych odbiorców dostarczonych zostało aż 557 Solarisów. Tym razem na pierwszym miejscu pod względem liczby wyeksportowanych pojazdów nie znalazł się jednak rynek niemiecki, a Zjednoczone Emiraty Arabskie. To efekt realizacji kontraktu na 225 autobusów dla Dubaju. Tuż za ZEA uplasowali się niemieccy odbiorcy, którzy kupili łącznie 185 Solarisów Urbino. W Niemczech firma Solaris kolejny rok z rzędu zajęła pozycję największego dostawcy autobusów miejskich z poza tego kraju, uzyskując 9% udział w rynku.

Ponadto rok 2008 przyniósł spółce jak dotychczas największe zamówienie eskportowe aż 320 autobusów dla firmy E.THE.L ze stolicy Grecji, Aten.

Wyniki finansowe i zatrudnienie
W roku 2008 przychody firmy Solaris przekroczyły miliard i wyniosły 1 055 479 tysięcy złotych. Jest to w porównaniu z rokiem 2007 wzrost o 341 milionów złotych. Stan zatrudnienia na koniec roku 2008 to ponad 1500 osób. Oznacza to, że w podsumowywanym okresie Solaris stworzył ponad 200 nowych miejsc pracy.

Plany na rok 2009

„Zwiększenie sprzedaży jakie planujemy w bieżącym roku, chcemy osiągnąć zarówno poprzez utrzymanie dotychczasowych i pozyskanie nowych nabywców, ale także poprzez rozwój naszej palety produktów, która umożliwi nam wejście w nowe segmenty rynku. Między innymi pracujemy nad projektem autobusu międzymiastowego oraz autobusu z napędem hybrydowym szeregowym. Rok 2009 przyniesie także premierę zapowiadanego od trzech lat tramwaju marki Solaris. W nieco odleglejszym terminie planujemy także premierę autobusu z napędem całkowicie elektrycznym – zapowiada Solange Olszewska Prezes Solaris Bus & Coach S.A.”

Społeczna odpowiedzialność
Firma Solaris od wielu już lat przywiązuje dużą wagę do zagadnień społecznej odpowiedzialności biznesu. Jednym z głównych działań firmy w tym obszarze jest prowadzony już od czterech lat program „Bezpieczny Kierowca”. Dzięki niemu Solaris zapewnia polskim kierowcom autobusów specjalistyczne szkolenia, podnoszące ich kwalifikacje. Od momentu rozpoczęcia programu wzięło w nim udział już ponad 300 kierowców.

„Dostarczenie klientom zamówionych przez nich autobusów nie oznacza finału zaangażowania naszej firmy – mówi Solange Olszewska, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. – Dbamy o to by kierowcy byli jeszcze lepiej niż teraz przygotowani do swoich codziennych obowiązków, czyli bezpiecznego przewożenia pasażerów – dodaje Prezes Olszewska”.

Zajęcia realizowane w ramach programu „Bezpieczny Kierowca” obejmują zarówno część teoretyczną jak i praktyczną. Na specjalnie przystosowanym torze kierowcy ćwiczą między innymi prawidłowe hamowanie awaryjne czy omijanie nagłych przeszkód na drodze. Dużą uwagę zwraca się również na doskonalenie umiejętności jazdy w zakrętach i opanowanie niebezpiecznych sytuacji podczas jazdy po łuku. Program „Bezpieczny Kierowca” rozpoczął się w tym roku od przeszkolenia 80 kierowców z MPK Łódź, którzy na początku lutego przeszli kompleksowe ćwiczenia obejmujące swoim zakresem tematykę bezpiecznej jazdy. – Mieliśmy możliwość w bezpiecznych warunkach poćwiczyć niektóre manewry awaryjne, z którymi możemy mieć do czynienia podczas naszej codziennej pracy. Okazje do praktycznych ćwiczeń tego typu sytuacji nie zdarzają się codziennie – mówi Waldemar Stefaniak, kierowca MPK Łódź. Każdy z nas zobaczył, jak zmienia się droga hamowania w zależności od warunków drogowych i prędkości, z którą jedziemy. Po takim treningu wielu z nas z pewnością nabrało trochę pokory, szczególnie po symulacjach poślizgów w zakręcie”.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!