Kryzys nie ima się Solarisa

, 26 lutego 2010, 0:00

Statystyki nie kłamią: pomimo kryzysu, Solaris sprzedaje coraz więcej autobusów i zwiększa przychody. W 2009 roku sprzedano 1114 autobusów i trolejbusów, o 77 więcej niż we wcześniejszym roku, a na 2010 zaplanowano rozpoczęcie produkcji nowego modelu InterUrbino.

„Mimo wszechogarniających nas w ubiegłym roku informacji o kryzysie i spowolnieniu gospodarczym, dla naszej firmy był to bardzo dobry okres. Udało nam się osiągnąć założone cele: wzrost produkcji i sprzedaży, potwierdzenie pierwszego miejsca na rodzimym rynku i co z tym związane – utrzymanie zatrudnienia. Kolejny rok z rzędu zajęliśmy pozycję lidera krajowego rynku autobusów. Zwiększyliśmy także nasze udziały na rynkach zagranicznych. Znając nasz plan zamówień, mogę stwierdzić, że równie optymistycznie zapowiada się rok 2010” – powiedziała Solange Olszewska, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

7,5-procentowy wzrost sprzedaży to duża zasługa eksportu. Za granicę trafiły 852 Solarisy – najwięcej do Grecji (322 pojazdy). Duże powodzenie autobusy mają w Niemczech, gdzie sprzedało się 231 egzemplarzy polskich autobusów. Taki wynik pozwolił polskiej firmie na zajęcie trzeciego miejsca pod względem sprzedaży autobusów w Niemczech, tuż za producentami z tego kraju. Udział w segmencie autobusów miejskich wyniósł 9,5 proc.

Najpopularniejszym produktem Solarisa są autobusy miejskie – 53 proc. takich pojazdów sprzedanych w 2009 roku pochodzi z fabryki w Bolechowie. Już 2500 autobusów poruszających się po polskich drogach wyprodukował Solaris. W rynku autobusów udział firmy wyniósł 27 proc.

Przychody firmy wzrosły do 1175 mln zł, o 120 mln więcej niż przed rokiem. Zatrudnienie w firmie zwiększyło się o 12 osób do 1562 osób.

Solaris nie spoczywa na laurach i wciąż się rozwija. W 2009 roku podczas targów TRAKO w Gdańsku odbyła się premiera tramwaju Solaris Tramino. Pierwsze z 40 zamówionych pojazdów trafią do poznańskiego MPK w czerwcu 2011 roku.
– „Obecnie egzemplarz pre-produkcyjny Solarisa Tramino przechodzi serię testów w Poznaniu. Na początku marca tramwaj rozpocznie testy w ruchu ulicznym. Równolegle trwają przygotowania do produkcji seryjnej tramwajów. W połowie lutego br. zakupiliśmy halę produkcyjną w Środzie Wlkp. – niedaleko spawalni szkieletów autobusów. W hali o powierzchni 3,5 tysiąca m kw. odbywać się będzie produkcja konstrukcji stalowych, przy której zatrudnionych zostanie około 80 osób. W najbliższych dniach zapadnie też ostateczna decyzja na temat tego czy montaż końcowy tramwajów odbędzie się w hali, którą wynajmiemy czy też w zupełnie nowym obiekcie, który zbudujemy od podstaw. Przy montażu końcowym zatrudnienie znajdzie dodatkowych około 200-250 osób” – powiedział Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus & Coach S.A – „Startujemy w kolejnych przetargach, na razie w kraju ale mamy też już pierwsze sygnały od odbiorców zagranicznych, którzy z ogromną radością powitaliby Tramino w swoich miastach. W przeciągu kilku najbliższych lat, poziom przychodów generowanych ze sprzedaży tramwajów powinien osiągnąć pułap, jaki obecnie notujemy w segmencie autobusowym” – dodaje Olszewski.

Solaris planuje ekspansję na rynku autobusów międzymiastowych, zapowiadając produkcję seryjną modelu InterUrbino.
– „Wiążemy duże nadzieje z tym nowym dla nas segmentem rynku autobusowego. Sądzimy, że w dłuższym okresie, sprzedaż pojazdów dla przewozów regionalnych będzie generować przychody podobne do tych uzyskiwanych ze sprzedaży autobusów miejskich. W chwili obecnej jesteśmy w fazie testów Solarisa InterUrbino. Zanim rozpoczniemy produkcję seryjną chcemy mieć 100% pewność, że jest to konstrukcja niezawodna pod każdym względem. Pierwsze opinie klientów po testach na regularnych liniach są niezwykle pozytywne. Mamy nadzieję, że wkrótce przełoży się to na sukces rynkowy naszego nowego produktu” –
mówi Krzysztof Olszewski.

Na targach IAA w Hanowerze zaprezentowana zostanie wersja autobusu hybrydowego z napędem szeregowym. Firma przygotowuje się również do wprowadzenia całkowicie elektrycznych pojazdów.
– „Nasze ostrożne plany zakładają datę 2015 dla wdrożenie autobusu „na prąd”. W marcu przyszłego roku będziemy jednak obchodzić 15-lecie działalności naszej firmy i kto wie… to byłby prawdziwy prezent urodzinowy dla naszych klientów” – powiedziała Solange Olszewska.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!