Firma IVECO, jako lider sprzedaży ciągników siodłowych korzystających z LNG, boleśnie odczuła zawirowania na rynku gazu w minionym roku. Mimo wszystko producent uznał minione 12 miesięcy za rekordowe pod względem sprzedaży pojazdów na rynku polskim. Przedstawiciele firmy zaprezentowali także wizję dotyczącą drogi IVECO Group ku zrównoważonemu rozwojowi i ograniczeniu śladu węglowego. Cel ten ma zostać zrealizowany przy pomocy pojazdów elektrycznych, ale i gazowych.
Rok dużych zmian dla IVECO
IVECO rozpoczęło rok 2022 od ważnych zmian strukturalnych. Utworzono spółkę IVECO Group, która skupia 8 marek (więcej na ten temat). Niedługo później ogłoszono kilka ważnych projektów, m.in. współpracę z Hyundai Motor Company, utworzenie nowego modelu biznesowego GATE (więcej poniżej), podpisanie umowy z partnerem energetycznym Avitron (wyłączny przedstawiciel na Polskę EXEL X WAY) czy uruchomienie fabryki elektrycznych układów napędowych w Turynie. W minionym roku odbyły się także dwie ważne dla IVECO premiery elektrycznych pojazdów eDaily oraz Nikola Tre FCEV.
Wszyscy znamy tło działania rynku w minionym roku. Także IVECO zmierzyło się w tym czasie z wieloma przeciwnościami.
Ze strefy komfortu do dezorganizacji – IVECO podsumowuje kryzys pandemiczny i… rekordowy rok
Napięcia międzynarodowe, braki komponentów, wzrost cen surowców i energii, przerwane łańcuchy dostaw, wzrost kosztów pozyskania kapitału… Wszystkie te czynniki miały wpływ na działalność IVECO w ostatnim czasie. Tym bardziej zaskakuje fakt, że polski oddział firmy ocenia ubiegły rok jako rekordowy w skali działalności firmy w naszym kraju. Łączna sprzedaż pojazdów IVECO w Polsce wyniosła 9 462 sztuki, co oznacza wzrost o 7,6%.
IVECO mocne w podwoziach
Firma IVECO odnotowała wzrost sprzedaży na poziomie 7,6% w zaliczającym spadki sektorze pojazdów dostawczych do 3,5 t., co oczywiście zawdzięcza modelowi Daily. Jeszcze wyższy wzrost firma odnotowała w sektorze pojazdów o DMC 3,5-7,2 t. IVECO urosło o 10,7%, podczas gdy cały rynek spadł o 12,4%.
IVECO zajęło pozycję rynkowego lidera w sektorze podwozi do pojazdów 3,5-7,2 t. Ten rynek także zaliczył w 2022 r. kilkunastoprocentowe spadki, przez co wynik IVECO, wyższy niż poprzednio roczny o 3,8% (5 637 szt.) wystarczył do zajęcia pierwszego miejsca na rynku. W segmencie podwozi do pojazdów ciężkich (pow. 16 t.), IVECO zanotowałoprawie 39% wzrost sprzedaży. IVECO uplasowało się także w TOP 3 na rynku furgonów, gdzie zaliczyło 28% wzrostu. Portfel podwozi marki na rok 2023 ma być większy, co zapowiada dalsze wzrosty.
W niektórych sektorach rynku włoska marka odnotowała jednak spadki. O ile spadek w niewielkim na polskim rynku segmencie 7,2-16 t. nie jest szczególnie odczuwalny (18,6%, ale tylko -31 sztuk), zjazd poniżej tysiąca sprzedanych pojazdów powyżej 16 t. (-11,7%) został zauważony przez rynek. Oczywiście na ten wynik wpływ miała m.in. sytuacja na rynku gazu i konieczność zamrożenia kontraktów zawartych na dostawy pojazdów zasilanych LNG. IVECO doświadczyło także pewnych problemów produkcyjnych, związanych z przerwanymi łańcuchami dostaw.
Tabele sprzedaży pojazdów ciężarowych w 2022 r. można znaleźć tutaj
Rok 2022 przyniósł zatem nie tylko sukcesy, ale i wyzwania, z którymi IVECO zmierzy się w roku bieżącym. Podczas konferencji IVECO Poland, większość zadawanych pytań dotyczyła przyszłości sprzedaży pojazdów zasilanych gazem LNG. W minionym roku wydano klientom tylko 140 takich pojazdów (w 2020 r., 705 szt., spadek o 80,1%). Przedstawiciele firmy poinformowali jednak o optymistycznych prognozach dotyczących cen gazu oraz powrocie do rozmów z kluczowymi klientami w temacie realizacji ubiegłorocznych kontraktów oraz składania nowych zamówień.
IVECO stawia na kompleksową obsługę klienta
Sprzedaż pojazdów to najważniejszy, ale niejedyny sektor aktywności IVECO. Firma oferuje klientom kompleksowe rozwiązania, a więc kontrakty serwisowo – naprawcze, usługi łączności oraz finansowania.
Na rynku pojazdów ciężarowych rozwiązania telematyczne są już standardem, co potwierdzają dane IVECO, mówiące o tym, że aż 84,5% nabywców modeli Daily oraz 80,6% nabywców pojazdów cięższych, aktywuje usługę IVECO On. W jej ramach kierowca oraz operator floty zyskują dostęp do informacji na temat floty, a także ocenę stylu jazdy, zużycia paliwa i emisji CO2 w celu poprawy ogólnej wydajności jazdy. W ramach usługi dostępne są także raporty dotyczące bezpieczeństwa jazdy (dot. zachowania kierowcy: czy często przyspiesza, w jaki sposób hamuje itd.). Ważnym, o ile nie najważniejszym elementem usługi IVECO On jest monitorowanie i zdalna diagnostyka pojazdu (RAS).
Manager floty z poziomu IVECO On jest w stanie sprawdzić np., czy samochód podlega kampanii serwisowej – niezbędną aktualizację często można wykonać bez wizyty w serwisie.
IVECO OVER THE AIR to usługa zdalnych aktualizacji, które można przeprowadzić z poziomu pojazdu (jeżeli jest wyposażony w odpowiednią funkcję) lub za pomocą aplikacji na smartfona. Posiadanie aktualnego oprogramowania zmniejsza ryzyko nieplanowanych postojów i pomaga w planowaniu ewentualnych wizyt w serwisie.
Pierwsza tego typu usługa – IVECO TOP CARE
IVECO oferuje właścicielom swoich pojazdów nową usługę premium. Jej subskrybenci mogą liczyć na priorytetowe traktowanie w serwisie. Usterkom pojazdu objętego TOP CARE nadawany jest najwyższy priorytet, przyspieszona zostaje także dostawa niezbędnych do naprawy części. Właściciel lub operator pojazdu jest na bieżąco informowany o statusie naprawy. Dodatkowo, jeśli naprawa potrwa dłużej niż się spodziewano, kierowca może liczyć na pokrycie kosztów hotelu (i transportu do niego), a także wyżywienia. IVECO TOP CARE zapewnia kierowcy, w razie potrzeby, także dodatkową opiekę medyczną.
Kontrakty serwisowe IVECO
Na skorzystanie z kontraktów serwisowych IVECO ELEMENTS decyduje się niespełna 60% nabywców Daily i 58,5% nabywców pojazdów ciężkich. Kontrakty można konstruować indywidualnie, według preferencji – podstawą są oczywiście przeglądy okresowe, do których można dobrać pakiety napraw konkretnych układów, np. elektrycznego czy hamulcowego. Kontrakty serwisowe są uzupełniane rozszerzoną gwarancją.
Osobną ofertę pakietów IVECO przygotowało z myślą o samochodach elektrycznych eDaily. Specjalną opieką serwisową można tu objąć silnik elektryczny, falownik, a nawet gniazdo ładowania. eDaily posiada 2 lata gwarancji standardowej oraz 8 lat gwarancji na akumulatory trakcyjne (z limitem kilometrów).
Sieć dealerska IVECO
IVECO prowadzi dwa kanały sprzedażowe – sieć dealerską i sieć własną IVECO Poland (sprzedającą głównie pojazdy ciężkie). Pojazdy używane oferowane są jako OK Trucks. W związku z sytuacją na rynku obecnie cieszą się one dużym zainteresowaniem.
Sieć IVECO powiększyła się w ubiegłym roku o dwa punkty: IVECO STC Lipiny k. Pilzna oraz SILTRUCK ŻORY. Na luty tego roku planowane jest otwarcie punktu UNI-TRUCK w Legnicy, jednak jak zapowiadają przedstawiciele marki, sieć powiększy się jeszcze w tym roku.
Klienci włoskiej marki są zadowoleni z poziomu usług serwisów IVECO. Firma może się pochwalić wysokim wynikiem NPS (współczynnik rekomendacji klientów) – 72,9, który jest sporo wyższy niż średnia europejska. Warto zauważyć, że jest to wskaźnik punktowy, a nie procentowy – nie oznacza zatem wprost, że 72,9% klientów poleca serwisy IVECO.
Ważną usługą serwisową, którą IVECO będzie rozwijać w tym roku jest Digital Jobcard – elektroniczna karta, dzięki której mechanik uzyskuje komplet informacji dot. użytkowania pojazdu. Może także szybko ocenić, jaki będzie czas naprawy, w jej trakcie skontaktować się z klientem, zamówić części itd. Udogodnienie będzie wprowadzane w tym roku w kolejnych punktach serwisowych marki.
W ubiegłym roku serwisy IVECO zwiększyły sprzedaż części zamiennych o 19%. O jedną trzecią wzrosła także sprzedaż części linii REMAN – a więc części regenerowanych.
LNG to nie wszystko – IVECO poważnie zainteresowane biometanem
Marka IVECO prezentuje wyjątkowo aktywne podejście do kwestii redukcji emisji CO2 i innych szkodliwych substancji w transporcie, jednak obiera nieco inną drogę w tym kierunku niż pozostali producenci. Poza oferowaniem pojazdów elektrycznych (bateryjnych oraz zasilanych ogniwami wodorowymi), firma chce kontynuować rozwijanie pojazdów, wykorzystujących gaz.
Póki co, akumulatorowy napęd elektryczny jest możliwy do wykorzystania wyłącznie w pojazdach wykorzystywanych do transportu krótko i średniodystansowego (ze względu na ograniczenie zasięgu). Przyszłością dla transportu długodystansowego są, zdaniem IVECO, napędy elektryczne z ogniwami wodorowymi. Oczywiście transformacja transportu wymaga wielu inwestycji infrastrukturalnych.
IVECO jest marką bardzo poważnie zainteresowaną dostawami pojazdów zasilanych biometanem. Jest to substancja lotna, uzyskiwana z mieszaniny gazów powstałych w wyniku rozkładu materii organicznej – m.in. gnojowicy czy odpadów zwierzęcych. Silniki spalinowe zasilane biometanem pracują w sposób niemal obojętny dla środowiska naturalnego – emitują do 99% mniej cząstek PM, do 95% mniej CO2 i do 90% mniej cząstek NO2 niż klasyczne diesle. Charakteryzują się także wyższą niezawodnością ze względu na brak potencjalnie usterkowego osprzętu takiego jak zawór EGR, filtr DPF, pompa paliwa czy układ SCR. IVECO dostrzega dużą szansę w wykorzystaniu pojazdów na biometan w realizacji celów klimatycznych Unii Europejskiej.
Wynajem elektryka w systemie Pay-Per-Use
IVECO zdaje sobie sprawę, że dla wielu przedsiębiorców posiadanie pojazdu elektrycznego w swojej flocie nie jest jeszcze pilną potrzebą. Mogą jednak zachodzić okoliczności, w których tego typu pojazdy okazują się przydatne (np. w celu realizacji konkretnego zlecenia transportowego). Z tego powodu stworzono usługę GATE. Jest to w pełni cyfrowa usługa najmu pojazdów elektrycznych i wodorowych. Wypożyczający płaci wyłącznie za czas wynajmu, po którym oddaje pojazd.
LNG znów na topie?
Jak już wspomnieliśmy, IVECO nie zamierza rezygnować z pojazdów zasilanych LNG jako jednej z dróg. Firma liczy na ustabilizowanie się cen tego gazu oraz opanowanie sytuacji na rynku. Niedawno firma przedstawiła światu swojego ambasadora, firmę Don Trucking, zaangażowaną w dekarbonizację transportu. Oczywiście rozwijana będzie także sprzedaż pojazdów elektrycznych. Przypomnijmy, że poza elektrycznym dostawczakiem eDaily, IVECO będzie prowadzić sprzedaż pojazdów Nikola (produkowanych w fabrykach IVECO, w ramach umowy zawartej z amerykańską marką). Niedawnym sukcesem na tym polu jest ogłoszenie podpisania kontraktu na sprzedaż 100 pojazdów Nikola Tre.
Komentarze