Mercedes-Benz Arocs – nowy w ofercie

31 stycznia 2013, 14:07

Mercedes wprowadza kolejny nowy model pojazdu. Do dalekobieżnego Actrosa i wyspecjalizowanego w transporcie dystrybucyjnym Antosa dołącza Arocs, przeznaczony do wykorzystania przy robotach budowlanych.

Arocs – nowość Mercedesa

Mercedes ArocsW tym roku paleta ciężkich pojazdów z gwiazdą poszerza się o Arocsa, przeznaczonego do transportu budowalnego. Dołącza on do wyspecjalizowanego w transporcie dystrybucyjnym Antosa, zaprezentowanego w 2012 roku, oraz dalekobieżnego Actrosa, debiutującego w roku 2011. Pojazdy spełniają normy emisji spalin Euro VI.

Gama Arocsa oferuje wybór modeli, precyzyjnie dopasowanych do wymagań klientów. Nowe wywrotki, wywrotki z napędem na wszystkie koła, betonomieszarki, ciągniki siodłowe i modele z zabudową skrzyniową dostępne są jako pojazdy z dwiema, trzema lub czterema osiami w 16 wariantach mocy: od 175 kW (238 KM) do 460 kW (625 KM). Od początku wszystkie silniki standardowo będą zgodne z przyszłą normą emisji spalin Euro VI.

By sprostać oczekiwaniom klientów Mercedes opracował także wersje Arocs Loader oraz Arocs Grounder. Arocs Loader cechuje się obniżoną masą własną. W rezultacie zapewnia optymalną ładowność ciągnika 4×2 – jednego z najlżejszych w sektorze budowlanym, a także betonomieszarki 8×4/4 o dopuszczalnej masie całkowitej 32 t. Przy wyjątkowo niskiej masie własnej (maksymalnie 9250 kg) ta druga może jednorazowo przewozić 8 m3 gotowego betonu. Arocs Grounder to model przeznaczony do pracy w szczególnie trudnych warunkach, np. w kamieniołomach. Dzięki licznym modyfikacjom technicznym, takim jak belki poprzeczne o grubości 9 mm, jest on ekstremalnie wytrzymały i stabilny.

Bogata gama konfiguracji Arocsa

Loader i Grounder należą do szerokiej gamy pojazdów Arocsa. Ich dopuszczalna masa całkowita wynosi od 18 ton w przypadku modeli dwuosiowych aż do 41 ton dla off-roadowych, czteroosiowych wersji Grounder. Rodzina modeli Arocsa została zaprojektowana z myślą o róznych rodzajach zastosowań. Przykładowo, nawet pojazd zwany “walcem” – dwuosiowy ciągnik siodłowy z napędzaną tylną osią (4×2) – nie jest odmianą Actrosa, ale osobnym modelem.

Ramy, ich wysokości i zwisy odbiegają od tych stosowanych w ciężarówkach dalekobieżnych. W rezultacie nie muszą być one dostosowywane do pojazdów używanych w transporcie budowlanym. Dwuosiowy ciągnik siodłowy Arocs występuje w standardowej wersji 4×2 ze stalowym lub pneumatycznym zawieszeniem, zoptymalizowanej pod kątem obciążenia odmianie 4×2 Arocs Loader, jako 20-tonowy wariant 4×4 z napędem na wszystkie koła lub 4×4 Arocs Grounder. Gama pojazdów specjalnych obejmuje także wersje dostępne wcześniej wyłącznie w ramach przebudowy. Czteroosiowe modele z przednią i trzema tylnymi osiami są teraz produkowane seryjnie w fabryce ciężarówek w Wörth.

Mocne silniki Euro VI dla sektora budowlanego

Mercedes ArocsMercedes-Benz Arocs dostępny jest z szeroką gamą wysokoprężnych silników BlueEfficiency. Nabywcy modelu mogą wybierać spośród 16 wersji mocy. Rzędowe, sześciocylindrowe jednostki Bluetec 6 z turbosprężarką i chłodzeniem powietrza doładowującego generują wysoki moment obrotowy już od najniższych obrotów. Jego maksymalna wartość sięga od 1000 do 3000 Nm; pojemność silników wynosi: 7,7, 10,7, 12,8 lub 15,6 litra.

Wraz z Arocsem dostępna jest kompleksowo zmodernizowana seria największych silników heavy-duty firmy Daimler o pojemności 15,6 litra, mocy do 460 kW (625 Nm) i maksymalnym momencie obrotowym 3000 Nm.

Jedną ze specjalnych cech nowego silnika Mercedes-Benz OM 473 jest technologia turbowspomagania, za której nazwą kryje się dodatkowa turbina, połączona szeregowo z turbosprężarką. Korzysta ona z ciśnienia gazów wydechowych opuszczających turbosprężarkę, dodatkowo zwiększając wydajność. Uzyskiwana w ten sposób siła napędowa kierowana jest do napędu rozrządu silnika, a stamtąd do wału korbowego, za pośrednictwem wałka i sprzęgła hydrokinetycznego. Technologia turbowspomagania zwiększa moc silnika OM 473 o około 50 kW (68 KM). Jednocześnie zużycie paliwa w warunkach dużego obciążenia – czyli typowych dla tej jednostki – spada o około 2 proc. Nowa jednostka OM 473 dostępna jest w trzech wersjach mocy: 380 kW (517 KM, 425 kW (578 KM) i 460 kW (625 KM).

Zautomatyzowane przekładnie w standardzie

Za transfer siły napędowej we wszystkich wersjach Arocsa seryjnie odpowiadają w pełni zautomatyzowane, szybkie skrzynie Mercedes PowerShift 3 o ośmiu, dwunastu lub – opcjonalnie – szesnastu przełożeniach. Za dopłatą dostępne są ręczne skrzynie o dziewięciu lub szesnastu przełożeniach. Zmodyfikowana przekładnia Mercedes PowerShift 3 wyróżnia się szybszą zmianą biegów. W porównaniu do stosowanej wcześniej skrzyni Mercedes PowerShift 2, czas potrzebny na zmianę przełożenia jest do 20 procent krótszy, a w porównaniu do skrzyni automatycznej Telligent spadł nawet o 50 procent. Zaawansowany system czujników Mercedes PowerShift 3 zapewnia precyzyjny dobór biegów, właściwy dla aktualnych warunków drogowych i obciążenia.

Jedną z kluczowych cech przekładni jest możliwość wykrycia zjazdu ze wzniesienia i, w rezultacie, utrzymania przełożenia. Nowa funkcja pełzania (zwiększony moment podczas ruszania) ze zintegrowanym trybem manewrowania pozwala na łatwiejsze ruszanie lub wykonywanie precyzyjnych manewrów. Ponadto, zróżnicowane tryby pracy skrzyni i dodatkowe funkcje wspomagają pracę na budowie. Tryb uwalniania (rocking-free) umożliwia na przykład samodzielne wydostanie się z błotnistego lub podmokłego podłoża. Skrzynia posiada także mechanizm bezpośredniej zmiany przełożeń, który zapewnia przejście z pierwszego biegu do biegu wstecznego bez konieczności przechodzenia przez pozycję neutralną.

Zarówno standardowa skrzynia Mercedes PowerShift 3, jak i przekładnia manualna współpracują z nową generacją sprzęgła z zabezpieczeniem przed przeładowaniem i systemem ostrzegawczym. W przypadku pojazdów z jedną osią napędową jednotarczowe sprzęgło może przenieść moment obrotowy do 2600 Nm. W przypadku Arocsa z kilkoma osiami napędowymi i momentem do 3000 Nm stosowane jest sprzęgło dwutarczowe (opcjonalnie dostępne także dla pojazdów z jedną osią napędową)

Osie i napęd Arocsa

Mercedes ArocsNowy Mercedes-Benz Arocs oferowany jest jako pojazd dwu-, trzy- lub czteroosiowy. Konfiguracje napędowe są częścią palety ciężarówek budowlanych i obejmują zarówno dwuosiowe modele 4×2, jak i czteroosiowe modele 8×8/4 z napędem na wszystkie koła i dwiema przednimi osiami kierowanymi. Czteroosiowy model z jedną przednią i trzema tylnymi osiami lub zoptymalizowane pod kątem ładunku betonomieszarki z pojedynczym ogumieniem to tylko wybrane przykłady wersji nowego modelu, dostępne wprost z linii produkcyjnej, podobnie jak model 8×2/4 z zabudową burtową, dwiema osiami przednimi, jedną napędową i jedną kierowaną osią tylną.

Poza wersjami Arocsa z jedną lub dwiema osiami napędowymi, zaprojektowanymi do jazdy po utwardzonych drogach, klienci użytkujący ciężarówki w terenie mają teraz do wyboru trzy warianty napędu na wszystkie koła.

Wybór kabin

Gama kabin Arocsa oferuje różnorodność niespotykaną w sektorze budowlanym. Łącznie, klienci mają do wyboru siedem kabin w 14 wariantach – w tym krótkie i średniej długości kabiny o szerokości 2,3 metra o różnych wysokościach i z różnymi wersjami tunelu silnika.

Mercedes-Benz Arocs zwraca uwagę wyrazistym designem z elementami odziedziczonymi Actrosie i Antosie. Stalowe osłony zderzaków, panele ochronne i opcjonalne, zintegrowane stopnie wejściowe podkreślają charakter i zastosowanie pojazdu.

Premiera Arocsa odbędzie się podczas targów Bauma w kwietniu 2013 r.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!