Międzynarodowe Targi Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze – relacja

25 września 2014, 10:22

Targi IAA w Hanowerze to bez wątpienia najważniejsze wydarzenie roku w branży Truck. Ogromną przestrzeń wystawową zapełnili producenci pojazdów, części i akcesoriów. Nie zabrakło spektakularnych premier. Przedstawiamy naszą relację z tego wydarzenia.

Targi w Hanowerze rozpoczęły się 23 września i potrwają do 2 października. Pierwsze dwa dni imprezy zostały przeznaczone wyłącznie dla prasy oraz klientów biznesowych. Przemierzając hale targowe, poszukiwaliśmy głównie firm znanych i rozpoznawalnych na polskim rynku. Większość z nich nie zawiodła, prezentując bogate ekspozycje i nowości.

Producenci części

Wielu producentów zdecydowało się na zorganizowanie konferencji prasowych podczas targów. W ten sposób łatwiej było im przykuć uwagę, zwiedzających targi dziennikarzy oraz klientów. Taką strategię przyjął m.in. Continental, który zaprezentował najnowsze trendy w swoim dziale opon do pojazdów użytkowych (więcej). Sporo uwagi poświęcono także systemowi ContiPressureCheck oraz nowym rozwiązaniom, wspomagającym pracę kierowcy, m.in. kamery zastępujące tradycyjne lusterka (więcej informacji wkrótce).

Swoje rozwiązania do pojazdów ciężarowych kompleksowo przedstawił także Bosch. Firma skoncentrowała się na futurystycznych projektach, które jednak już wkrótce mają szansę wejść do powszechnego użytku. Mowa tutaj o funkcjach, wykorzystujących stałe połączenie ciężarówek z internetem, interfejsie HMI (człowiek-maszyna) oraz nowoczesnych napędach alternatywnych i systemach odzyskiwania strat ciepła w silniku. Więcej informacji na temat nowości, zaprezentowanych przez Boscha opublikujemy już wkrótce.

Mahle odpowiada na potrzeby rynku ciężarowego, prezentując nowe rozwiązania, mające na celu zwiększanie wydajności transportu. Na targach IAA firma zaprezentowała rozwiązania, których celem jest redukcja zużycia paliwa przy zachowaniu, wymaganych przepisami standardów. Kluczem do sukcesów ma okazać się downsizing (mniejsze pojemności silników). Ta strategia oznacza jednak większe obciążenia dla podzespołów silnikowych, które muszą być maksymalnie proste i wytrzymałe. W nowoczesnych silnikach zespół zaworowy, składający się z zaworu i prowadnicy zaworu i płytki bezpieczeństwa jest znacznie narażony na wzrost ciśnienia spalania i temperatury, ze względu na bliskość komory spalania. W związku z tym Mahle opracowuje rozwiązania niezbędne do skompensowania naprężeń temperaturowych. Podczas targów IAA Mahle pokazało także koncepcję lekkiego systemu chłodzenia do pojazdów użytkowych oraz turbosprężarki, produkowane w kooperacji z firmą Bosch.

Dla Delphi Targi Pojazdów Użytkowych stały się okazją do zaprezentowania drugiej generacji koncepcji "Tech Truck". Wśród prezentowanych nowości znalazła się także rodzina systemów F2 CommonRail, przeznaczonych dla pojazdów z segmentu Heavy Duty. Podczas targów IAA odbył się także debiut drugiej generacji wtryskiwaczy HPDI Delphi, przeznaczonych do zasilania silników o zapłonie samoczynnym gazem ziemnym. System został opracowany wspólnie z firmą Westport Innovations Inc.
Przyszłością branży transportowej jest są rozwiązania oparte na czujnikach oraz sieć bezprzewodowa. Delphi jest jednym z dostawców najnowszych projektów w dziedzinie aktywnych systemów bezpieczeństwa, łączności i rozrywki oraz interfejsów kierowcy. Więcej informacji na temat stoiska Delphi już wkrótce.

Firma Valeo zaprezentowała najnowsze koncepcje dotyczące redukcji emisji dwutlenku węgla w transporcie ciężarowym. Na coraz większą wydajnność pojazdów mają przekładać się mniejsze i lżejsze sprężarki klimatyzacji, a także zaawansowany system klimatyzacji, cechujący się niskim zapotrzebowaniem na energię. Producenci coraz większą uwagę przykładają do technologii wykorzystujących napęd hybrydowy lub elektryczny. Także w tym zakresie wspomaga ich firma Valeo. Nowością jest wprowadzenie systemu Stop-Start Valeo, obecnego dotąd w samochodach osobowych, także w pojazdach użytkowych o masie do 9 ton. Sporo miejsca Valeo poświęca nowej konsoli centralnej e-Skin, pozwalającej na połączenie pojazdu z siecią bezprzewodową.

W gamie produktowej V.Orlandi znajdują się systemy sprzęgające ciągniki siodłowe i naczepy – w tym produkty specjalistyczne, których brakuje w ofercie konkurencji. Na targach IAA firma pokazała bogaty asortyment swoich rozwiązań, dostępnych teraz także na polskim rynku.

WABCO zaprezentowało zwiedzającym program inteligentnej naczepy, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa pojazdów oraz redukcja zużycia paliwa. W skład programu wchodzi ok. 40 różnych rozwiązań, pomagających realizować te cele. Są to m.in. aerodynamiczne skrzydła OptiFlow oraz systemy czujników, pozwalające na automatyczne wyhamowanie naczepy przed przeszkodą. Lista rozwiazań jest wciąż uzupełniana. Podczas targów IAA 2014 zadebiutował także program TX-Trailerguard (więcej informacji).

Producenci pojazdów

Główną nowością DAFa na targach w Hanowerze był cichy pojazd CF Silent Euro 6, przeznaczony do dystrybucji towarów w miastach w godzinach wieczornych i nocnych. Oprócz tego, sporo miejsca poświęcono niskopodłogowym ciągnikom z serii CF i XF, które mogą teraz przewozić więcej towaru. Podobnie jak inni producenci, DAF przedstawił też rozwiązania, których celem jest redukcja zużycia paliwa – m.in. inteligentna skrzynia biegów oraz przewidujący tempomat adaptacyjny.

MAN zaprezentował w Hanowerze nowy silnik – 15,2-litrową jednostkę o oznaczeniu D38. Będzie ona dostępna w trzech wariantach mocy: 520 KM (2500 Nm), 560 KM (2700 Nm) lub 640 KM (3000 Nm). Nowość zadebiutowała pod maską modelu TGX. Pojazd wyposażono także m.in. w nowy adaptacyjny tempomat (montowany także w Scanii) EfficientCruise, który czerpie informacje z systemu GPS. Podczas targów sukces odniósł autobus MANA. Prestiżową statuetkę „Bus of the Year 2015“ międzynarodowe jury przyznało autobusowi Lion’s City GL CNG.

I-Shift Dual Clutch to nazwa nowej skrzyni biegów, prezentowanej przez Volvo Trucks. Przekładnia jest dwusprzęgłowa, dzięki czemu zmiana biegów odbywa się bez utraty mocy. W momencie, gdy skrzynia korzysta z jednego sprzęgła, drugie już przygotowuje kolejne przełożenie. Rozwiązanie korzystnie wpływa na komfort jazdy oraz zużycie paliwa.

Renault Trucks w tym roku nie zaprezentowało na targach nowości, ale i tak odniosło sukces. Wszystko za sprawą przyznanego tytułu Truck of The Year 2015. 25-osobowe jury wybrało Renault Trucks T ciężarówką roku 2015 (więcej).

Silnik DC13 147 o mocy 450 KM to nowość prezentowana przez firmę Scania. Sama konstrukcja jednostki nie jest nowa, wyróżnia się za to rezygnacją z układu EGR. Dzięki temu silnik ma spalać mniej paliwa oraz być prostszy w eksploatacji. Więcej o nowościach Scanii na targach IAA.

Mercedes-Benz pokazał koncepcyjny model "Ciężarówki jutra", czyli pojazdu, który będzie mógł autonomicznie poruszać się po drogach szybkiego ruchu. Niemiecki producent przewiduje, że już za ok.10 lat, wprowadzenie tej idei w życie będzie możliwe. Korzyściami związanymi z cieżarówkami poruszającymi się samodzielnie będą redukcja kosztów transportu oraz wzrost jego bezpieczeństwa. Więcej o Mercedes-Benz Future Truck 2025.

Już wkrótce więcej informacji o nowościach z targów IAA 2014.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

87.156.150.*, 26 września 2014, 23:45 0 0

Czy możecie kiedyś napisać o firmach, które Was nie sponsorują? Rzetelność?

Odpowiedz

83.17.168.*, 2 października 2014, 13:14 0 0

to nie jest firma Philips tylko PhiLLips ze Stanów!!! i to nie jest żaden nowy system, tylko mają go już od ponad 6 lat! mieli to już w ofercie na targach w 2008 r.! poza tym fachowiec, który to pisał, powinien wiedzieć, iż nie da się włożyć kabla EBS w inne gniazdo niż EBS, podobnie z 15-pol. i 7-pol.

Odpowiedz