Elring z rozwiązaniem naprawczym do silnika MAN D 2066

8 maja 2021, 12:21

Model D 2066 jest dostępny na rynku w różnych wersjach od 2004 roku i wciąż cieszy się dużą popularnością na arenie międzynarodowej. To, że można go znaleźć w pojazdach użytkowych i autobusach MAN, wydaje się oczywiste. Ale czy wiesz, że jest dostępny w autokarach marek Plaxton Panther i Temsa Diamond 14, a także LAZ Lemberg 400? Oczywiście silnik jest też zgodny z aktualną normą emisji spalin Euro VI C.

Program uszczelnień

ElringKlinger jest zaangażowany w rynek OE od początku swojego istnienia. Wiele uszczelnień zostało z czasem dostosowanych do rosnących wymogów, a inne były tak zaawansowane pod względem konstrukcyjnym, że dostosowanie nie było potrzebne. Ponadto marka Elring – Das Original przygotowuje też rozwiązania dedykowane dla rynku aftermarket na całym świecie.

W przypadku silnika MAN D 2066 mówimy o rozwiązaniu serwisowym z grubszą uszczelką głowicy niedostępną w rozwiązaniu OES. Tak samo, jak uszczelka o standardowej grubości, pod względem konstrukcyjnym jest to jednowarstwowa uszczelka stalowa ze specjalnie zaprojektowanym uszczelnieniem komory spalania, posiadającym wyprofilowane przetłoczenie. Grubość uszczelki wynosi 1,50 mm, czyli o 0,30 mm więcej niż rozwiązanie znane z oryginalnego wyposażenia. Zastosowanie rozwiązania serwisowego (grubsza uszczelka głowicy) może być niezbędne w przypadku naprawy silnika, która wymagała obróbki powierzchni bloku silnika i głowicy cylindrów (planowania). Stosując w takim przypadku uszczelkę o standardowej grubości narażamy się na niebezpieczeństwo szybszego zużycia zębów kół rozrządu. Uszczelkę serwisową (o większej grubości) możemy rozpoznać po dodatkowym nacięciu.

W związku z tym, że jest to rozwiązanie dedykowane na rynek części zamiennych uszczelka ta nie posiada numeru OE.

ZKD 1,20mm # 021.262

ZKD 1,50mm # 195.470

Piętro wyżej w silniku znajduje się uszczelka pokrywy zaworów wraz z pokrywą zaworów wykonaną z poliamidu o wysokiej wytrzymałości. Jest to również produkt dostarczany przez ElringKlinger na pierwszy montaż, ale niestety w tej chwili nie jest oferowany na rynku części zamiennych. Sama uszczelka jest wykonana z elastomeru (AEM), który doskonale wytrzymuje wysokie temperatury. Kolejnym ważnym kryterium jest niskie odkształcenie trwałe po ściskaniu tego elastomeru, zapewniające długą żywotność. Jest to jednak możliwe wyłącznie, jeśli montaż pokrywy oraz uszczelki zostanie wykonany fachowo. Aby tak było należy przede wszystkim pamiętać o właściwej sile dokręcenia śrub pokrywy zaworów, która w tym przypadku wynosi 10 Nm oraz zachowaniu właściwej kolejności dokręcania. Nie stosując się do tych zaleceń możemy podczas montażu uszkodzić wargę uszczelniającą uszczelki, co spowoduje wycieki oleju.

Kolejnym produktem o wysokiej jakości oferowanym pod marką Elring – Das Original są pierścienie uszczelniające tuleje cylindrów. Od lat stosowany jest w nich kauczuk fluorowy (FPM) sieciowany nadtlenkowo. Decydującą zaletą tego specjalnego elastomeru jest wysoka odporność na działanie temperatury oraz zwiększona odporność na nowoczesne płyny chłodnicze wysokiej jakości, łączące zalety krzemianowych i bezkrzemianowych płynów do chłodnic.

W celu odróżnienia od pierścieni uszczelniających, które nie są sieciowane nadtlenkowo, stosowanych do tulei cylindrów, są one oznaczone na opakowaniu w następujący sposób: FPM-PX.

Płynne masy uszczelniające

W modelu D 2066 znajdują się miejsca wymagające uszczelnienia, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Zarówno gwint świecy żarowej, jak i gwint króćca wlewu oleju są przed montażem cienko powlekane preparatem Curil™ T2. Innym, znacznie większym miejscem uszczelnienia jest obudowa koła zamachowego. W tym miejscu zastosowanie znajduje silikon Dirko™ HT, który dysponuje zakresem temperatury od -60°C do +315°C. W związku z tym, że linia, którą należy uszczelnić jest bardzo długa, zaleca się zastosowanie Elring Dirko™ HT Profi Press, dzięki czemu nakładanie może przebiegać szybciej i bardziej precyzyjne. Silikon stosowany jest także przy kolanku powietrza doładowującego.

W przypadku nakrętki mocującej koło pasowe paska wielorowkowego zalecamy stosowanie kleju do śrub o dużej sile łączenia. Elring EL-Add 48 to anaerobowa masa uszczelniająca, która działa jako płynny środek do zabezpieczenia śrub z wyłączeniem tlenu i znacznie zwiększa siłę docisku.

Te przykłady pokazują, w jakich miejscach w silniku stosowane jest uszczelnienie za pomocą płynnych mas uszczelniających. W każdym przypadku niezbędne jest jednak zapoznanie się z instrukcją naprawy.

Uszczelnienia dynamiczne

W tej kategorii najważniejsze są uszczelniacze wału korbowego. Ze względu na zróżnicowany poziom skomplikowania budowy silnika, stosowany jest pierścień wału z PTFE (politetrafluoroetylen lub teflon) z pierścieniem przeciwbieżnym lub pierścień wału, który pracuje bezpośrednio na wale korbowym. Pierścienie wału PTFE są oferowane przez Elring w obu wymiarach, czyli z różnymi średnicami wewnętrznymi.


834.289, pierścień przeciwbieżny

Do przedniego uszczelnienia wału korbowego nie jest przewidziany pierścień przeciwbieżny. Zamiast tego istnieje możliwość umieszczenia przedniego pierścienia wału korbowego w różnych pozycjach na wale korbowym za pomocą narzędzia specjalistycznego. W tym celu konieczne jest ustalenie w stanie zamontowanym etapu naprawy dla pierścienia uszczelniającego wału korbowego. Odstęp pomiędzy poszczególnymi pozycjami wynosi 3 mm.

Uszczelnienia wału korbowego wykonane są z PTFE, dlatego należy pamiętać, że ta technologia uszczelnienia wymaga szczególnego zadbania o jakość powierzchni uszczelnianej. Przede wszystkim należy pamiętać, że uszczelniacz pracuje całkowicie na sucho – czyli bez oleju i po dokładnym oczyszczeniu powierzchni wału korbowego. Uszczelnienie do obudowy silnika następuje za pomocą elastomeru.

Kompleksowy serwis

Dodatkowe informacje, a także numery katalogowe Elring i powiązane z nimi numery OE można pobrać w formie dokumentów PDF ze strony www.elring.pl. W przypadku dalszych pytań dotyczących tego silnika lub innych, specjaliści z firmy Elring są w każdej chwili dostępni do kontaktu przez telefon lub e-mail.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!