Menu
Nowości Technika Ciekawostki
22.11 Ekologiczne wyzwania przed branżą TSL. Z czym wiąże się dekarbonizacja? 22.11 Girteka uruchamia program Alternative Fuel Program. Cel: promocja zrównoważonego transportu. 21.11 Konin podpisał umowę na zakup pięciu autobusów wodorowych. Kto dostarczy nowe pojazdy? 20.11 Sukces Volvo Trucks. Pięć gwiazdek w Euro NCAP. 19.11 Nowe opony ciężarowe GoodYear. O tyle mogą pomóc obniżyć zużycie paliwa.

Technika

Pompy wspomagania ZF Parts dla pojazdów użytkowych

Układ kierowniczy stanowi bezpośrednie połączenie pomiędzy kierowcą, pojazdem i drogą. Aby mógł działać płynnie i komfortowo, a jednocześnie dostarczać użytkownikowi pojazdu jak największej ilości informacji o drodze, konieczne jest zachowanie równowagi pomiędzy precyzyjnymi systemami mechanicznymi, a delikatnym układem hydraulicznym. W przypadku hydraulicznych układów kierowniczych, sercem systemu jest pompa, która tłoczy olej w układzie i generuje […]

Osuszacze powietrza, filtry cieczy chłodzącej i filtry hydrauliczne

Silniki narażone na ekstremalne obciążenia, jak te w samochodach ciężarowych i maszynach ciężkich, wymagają sprawnego chłodzenia, co zapewniają skuteczne filtry cieczy chłodzącej. Niezawodność i trwałość układów hydraulicznych i pneumatycznych zapewniają zaś osuszacze powietrza i filtry hydrauliczne. Filtry cieczy chłodzącej Filtry cieczy chłodzącej stosowane są w układach chłodzenia dużych silników stosowanych w samochodach ciężarowych i maszynach […]

Sprawdzaj, sprawdzaj i jeszcze raz sprawdzaj

Firma TRW, wiodący na rynku producent produktów dla samochodów ciężarowych – TRW Proequip, przypomina o czynnościach, które należy wykonać przed wymianą przekładni kierowniczej. Te same zasady dotyczą większości układów kierowniczych ze wspomaganiem w pojazdach ciężarowych, ale za każdym razem należy przestrzegać zaleceń producenta konkretnego pojazdu. Ważne znaczenie dla zweryfikowania usterki lub nieprawidłowego działania ma rozmowa […]

Klocki hamulcowe do pojazdów użytkowych

Od kilkunastu lat hamulce tarczowe skutecznie wypierają hamulce bębnowe w pojazdach użytkowych. Wszyscy najwięksi producenci samochodów ciężarowych w Europie stosują w produkowanych przez siebie pojazdach niemal w 100 proc. hamulce tarczowe. Hamulce bębnowe pozostają tylko w pojazdach do zastosowań specjalnych. Trochę inaczej sytuacja wygląda w przypadku naczep i przyczep. Co prawda większość sprzedaży w tym […]

Komfort termiczny

Z punktu widzenia technicznego, kierowca w samochodzie, jest regulatorem w wielu różnych układach regulacji. Na podstawie otrzymywanych informacji, również od własnych „czujników”, np. oczy, uszy, podejmuje on decyzje o np. skręcaniu, hamowaniu lub przyspieszaniu. Aby ilość błędnych decyzji, które mogą powodować zagrożenie, była jak najmniejsza, jak najmniej czynników powinno wpływać na niego niekorzystnie, np. odczuwana […]

Usterki w układzie paska wieloklinowego

Choć często można spotkać się z opinią, że przyczyna zużycia paska leży wyłącznie po stronie samego paska i w celu usunięcia tego problemu wystarczy jego wymiana, to warto pamiętać, że może być to spowodowane usterką napinacza lub rolki, które też należy wymienić. Układy pasowe w samochodach ciężarowych muszą stawić czoła ciągłym obciążeniom. Nie byłoby to […]

Dodatkowe, pneumatyczne zawieszenie

Bezpieczeństwo i komfort jazdy jest w obecnych czasach nie do przecenienia. Zły stan polskich dróg jak i jazda z maksymalnym obciążeniem powodują szybkie zużycie elementów zawieszenia oraz znaczne pogorszenie własności trakcyjnych samochodów dostawczych. Producenci pojazdów użytkowych projektują zawieszenia tak, aby spisywały się jak najlepiej, jednak tylko w określonym zakresie, przez co zazwyczaj zaniżają maksymalną ładowność, […]

Koła zamachowe do pojazdów użytkowych – ich zadania i typy uszkodzeń

Koło zamachowe to łącznik pomiędzy silnikiem i układem sprzęgła, który ma kilka funkcji. Ze względu na swoją konstrukcję silniki spalinowe pracują nierówno. Im mniej cylindrów oraz im mniejsze obroty tym większa nierównomierność. Szczególnie silniki Diesela w pojazdach użytkowych pracują często na niskich obrotach lub na biegu jałowym. Koło zamachowe jest w stanie nieco zrównoważyć nierówną pracę […]

Błędy przy wymianie turbosprężarki

Częstym błędem przy wymianie turbosprężarki jest tzw. suchy start. Suchy start to nic innego jak uruchomienie silnika z nowo zamontowaną turbosprężarką na niewystarczającej ilości oleju smarującego. Poniżej przedstawiamy kilka faktów i porad dotyczących tego zjawiska. Najistotniejszą kwestią podczas wymiany turbosprężarki jest to aby instalacja smarowania była dokładnie wyczyszczona, drożna i zalana świeżym olejem a pompa […]

Aktywna regeneracja filtrów cząsteczkowych oleju napędowego w zastosowaniach „non-road”

Nowoczesne silniki Diesla muszą spełniać wysokie wymagania emisji spalin i ograniczenia wartości stężenia pyłów. Dlatego coraz większą rolę odgrywają filtry dokładnej filtracji i filtry cząsteczkowe oleju napędowego ze względu na swoją wysoką wydajność separacji sadzy ze spalanego oleju napędowego. Silniki Diesla w ciągu ostatnich lat przeszły rewolucję. Coraz więcej pojazdów osobowych zasilanych jest olejem napędowym, […]