Pandemia odcisnęła piętno na sprzedaży pojazdów ciężarowych w Polsce

, 27 listopada 2020, 11:00

Tendencja spadkowa w sprzedaży pojazdów ciężarowych najwidoczniej nie ma zamiaru się szybko odwrócić. Sytuacja nieprzerwanego stanu pandemii koronawirusa i jego skutków gospodarczych w postaci m. in. wprowadzonego lockdownu, doprowadziła do zmniejszenia liczby zarejestrowanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t w 2020 roku.

Na wstępie warto przypomnieć, że branża transportowa borykała się ze spadkiem sprzedaży już w ubiegłym roku, który był gorszy od roku 2018. Wtedy za ujemne liczby w tabelach obwiniano Pakiet mobilności i Brexit. Oba te czynniki miały wyraźny wpływ na nastroje przedsiębiorców, co bezpośrednio odbiło się na ich decyzjach zakupowych.

Obecny spadek sprzedaży pojazdów użytkowych jest wynikiem globalnego zatrzymania światowych gospodarek. Winowajcą tego stanu rzeczy jest koronawirus, który niejako wymusił podjęcie radykalnych kroków przez rządy wielu państw. Wprowadzenie lockdownu oznaczało m.in. zatrzymanie produkcji praktycznie wszystkich pojazdów użytkowych oraz wstrzymanie innych procesów w różnych branżach, pośrednio odpowiadających za zwiększenie przepływu towarów. Zahamowane zostały więc procesy, które zwykle przyspieszały wymianę lub powiększenie taboru wśród przewoźników.

Sprzedaż nowych ciężarówek w 2020 roku

W 2020 roku do końca października zarejestrowano 15 610 nowych pojazdów ciężarowych o DMC pow. 3,5t. Dla porównania, w tym samym przedziale czasowym (od stycznia do października) w 2019 roku zarejestrowano 24 713 sztuk, co stanowi gigantyczny spadek sprzedaży o 36,8% r/r.

Głównym czynnikiem (spadków sprzedaży przyp. red.) jest to, że wiele branż zostało chwilowo zamkniętych. Duże uderzenie otrzymała branża automotive, AGD czy inne produkcyjne ze względu na zamknięte zakłady, które grają istotną rolę w polskim PKB. Dlatego ta część taboru po prostu stanęła i klienci, którzy chcieli zamawiać, bądź mieli pozamawiane samochody, albo odkładają decyzję o zakupie, albo przesuwają czas odbioru pojazdu. Z drugiej strony mocno trzyma się branża spożywcza i dystrybucja w ramach e-commerce – mówił podczas ostatniego wywiadu Zbigniew Kołodziejek, Marketing Manager DAF Trucks Polska (całość jest dostępna TUTAJ).

Jeszcze większy spadek sprzedaży odnotowano na rynku transportu osobowego. Autobusów sprzedano w tym roku jak dotąd 1 175 sztuk, natomiast w 2019 roku było to 2 196 sztuk. W ujęciu procentowym przekłada się to na spadek o 46,5% r/r. Zamknięcie granic, zmniejszenie skali podróży do terytorium Polski czy rekomendacja pozostania w domach lub korzystania z własnego transportu, doprowadziły do praktycznie całkowitego zamrożenia branży transportu osobowego (dochodziło do 95% zatrzymania całego taboru w początkowej fazie lockdownu).

Łącznie sprzedaż pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t do końca października wyniosła 16 785 sztuk, z kolei w porównywalnym okresie poprzedniego roku, sprzedano 26 909 sztuk, zatem spadek procentowy jest na poziomie 37,6%.

Pierwsze rejestracje nowych pojazdów użytkowych O DMC pow. 3,5t
  2020
Sty – Paź
2019
Sty – Paź
% zmiana r/r
Samochody ciężarowe (razem) 15 610 24 713 -36,8%
Samochody ciężarowe o DMC>3,5t* 3 866 5 808 -33,4%
Samochody specjalne o DMC>3,5t 836 827 1,1%
Ciągniki siodłowe 10 908 18 078 -39,7%
Autobusy 1175 2196 -46,50%
Razem pojazdy użytkowe 16 785 26 909 -37,6%

Ranking sprzedaży pojazdów ciężarowych w Polsce

Tegoroczny ranking sprzedaży nie będzie należał do miło wspominanych przez branżę, gdyż głównie jest to liczenie ogromnych strat. Wśród samochodów najcięższych, o DMC przekraczającym 16 t., stanowiących ponad 89% rynku samochodów ciężarowych, na pierwszym miejscu uplasowała się marka DAF, na drugim miejscu Volvo, na trzecim SCANIA.

Za podium znalazł się MAN, natomiast pierwszą piątkę zamyka Mercedes-Benz. Na szóstym miejscu uplasowało się Renault Trucks, niżej jest Iveco oraz Ford Trucks, który można powiedzieć, że w pełni debiutuje w rankingu sprzedaży, ponieważ w 2019 roku marka dopiero „wprowadzała się” na polski rynek. Jako ciekawostkę można podać procent wzrostu jaki odnotował Ford Trucks od momentu wejścia na rynek: 854,5%. Ten astronomiczny skok procentowy, wprawdzie nie ma wielkiego przełożenia na wysoką liczbę sprzedanych sztuk, ale jest swego rodzaju pozytywną anomalią w nadzwyczaj spadkowym rankingu.

Ranking producentów pod względem liczby sprzedanych pojazdów ciężarowych o DMC pow. 16 t. od początku 2020 roku (w nawiasie wynik procentowy w stosunku do analogicznego okresu roku 2019):

  1. DAF 3 335 sztuk (-35%)
  2. VOLVO 2 565 sztuk (-27%)
  3. SCANIA 2 380 sztuk (-50%)
  4. MAN 2 256 sztuk (-42%)
  5. MERCEDES-BENZ 2 081 sztuk (-40%)
  6. RENAULT 639 sztuk (-48,6%)
  7. IVECO 438 sztuk (39,0%)
  8. FORD TRUCKS 105 sztuk (854,5 %)

Ogólny ranking sprzedaży pojazdów ciężarowych pow. 3,5t 

Na całościową liczbę sprzedanych 15 610 sztuk nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t, w największym stopniu złożyło się siedmiu producentów, z czego liderem jest DAF z liczbą 3 443 sztuk, po nim uplasował się MAN, który wyprzedził markę Volvo, Mercedes-Benz i SCANIA, która zamyka pierwszą piątkę rankingu.

  1. DAF 3 443 sztuk (-34%)
  2. MAN 2 641 sztuk (-41%)
  3. VOLVO 2569 sztuk (-27%)
  4. MERCEDES-BENZ 2 426 sztuk (-38%)
  5. SCANIA 2380 sztuk (-50%)
  6. IVECO 1 173 sztuk (-6,4%)
  7. RENAULT 690 sztuk (-46,8%)
Ogólny ranking rejestracji pojazdów ciężarowych pow. 3,5t
Pozycja Marka 2020 (Sty – Paź) 2019 (Sty – Paź) Zmiana % r/r
Ogółem Udział % w rynku Ogółem Udział % w rynku
1 DAF 3443 22,06% 5207 21,07% -33,90%
2 MAN 2641 16,92% 4501 18,21% -41,30%
3 VOLVO 2569 16,46% 3511 14,21% -26,80%
4 MERCEDES-BENZ 2426 15,54% 3894 15,76% -37,70%
5 SCANIA 2380 15,25% 4805 19,44% -50,50%
6 IVECO 1173 7,51% 1253 5,07% -6,40%
7 RENAULT 690 4,42% 1298 5,25% -46,80%
8 FORD TRUCKS 105 0,76% 11 0,05% 854,5%
RAZEM 15427 98,92% 24480 99,06% -37,40%
Pozostałe 183 1,08% 233 0,94% 18,00%
OGÓŁEM 15610 100,00% 24713 100,00% -36,80%

Pojazdy używane miały większe wzięcie

Import używanych pojazdów użytkowych w roku 2020 przerósł o ponad połowę sprzedaż nowych samochodów. Od początku roku sprowadzono 23 792 używane pojazdy użytkowe, co jednak stanowi spadek o 11,5% względem poprzedniego roku (-3086 szt.), z czego 21 827 to samochody ciężarowe – ten segment również odnotował spadek o -9,6% (-2 329 szt. r/r.). Pozostałe 1 965 sztuk pojazdów stanowią autobusy. (-9,6%, -2 329 szt. r/r.).

Pomimo zanotowanych spadków, sprowadzanych pojazdów użytkowych we wszystkich segmentach względem poprzedniego roku było i tak o 52% więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Sprzedaż pojazdów dostawczych o DMC<3,5 t

Zjazd słupków procentowych sprzedaży nowych pojazdów odnotował również segment samochodów dostawczych o DMC do 3,5 tony. Od początku 2020 roku zarejestrowano 45 800 nowych samochodów dostawczych, co jest wynikiem niższym niż w okresie styczeń – październik 2019 roku o -19,5%. Na podium uplasowało się Renault, Fiat oraz Ford. Zaraz za nimi znalazł się Mercedes-Benz. Pierwszą piątkę zamyka Volkswagen.

Ranking producentów pod względem liczby sprzedanych samochodów dostawczych o DMC do 3,5t od początku 2020 roku (w nawiasie wynik procentowy w stosunku do analogicznego okresu roku 2019):

  1. RENAULT 6 546 sztuk (-18,0%)
  2. FIAT 6 328 sztuk (-29,6%)
  3. FORD 6 195 sztuk (-12,0%)
  4. MERCEDES-BENZ 5 478 sztuk (1,8%)
  5. VOLKSWAGEN 4 360 sztuk (-27,2%)
  6. PEUGEOT 3 317 sztuk (-31,7%)
  7. IVECO 3 072 sztuk (-26,9%)
  8. CITROEN 2 280 sztuk (-30,4%)
  9. TOYOTA 2 216 sztuk (51,9%)
  10. OPEL 2 205 sztuk (-30,4%)

Pytanie do przewoźników: jak mocno sytuacja pandemiczna wpłynęła na Wasze decyzje zakupowe w tym roku? Podzielcie się opinią w komentarzach lub jeśli chcecie szerzej opisać swoją historię, napiszcie na adres: krzysztof.pawlak@motofocus.pl.  

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!