Innowacyjna kabina ciężarówki nominowana w konkursie

, 16 lutego 2016, 15:59

Maksymalnie wygodna w użytkowaniu – taka miała być kabina pojazdu ciężarowego, powstała w ramach projektu ‚Concept Cab Cluster’. Praca została nominowana do nagrody Innovation Award w kategorii “Projekt”. 

Kabina GeniusCab

Kabina jest dziełem nowo powstałej grupy „Concept Cab Cluster” (CCC), która skupia najwyższej klasy ekspertów najbardziej znanych marek dostawców OE oraz naukowców. Pierwsza prezentacja kabiny opracowanej według nowych zasad będzie miała miejsce podczas targów w kwietniu 2016 roku. Do projektu należą eksperci z następujących firm:  AURORA, BOSCH, Fritzmeier, GRAMMER, HELLA, HYDAC, MEKRA Lang, SAVVY Telematic Systems AG, S.M.A., agencja projektowa Lumod, Politechnika Drezdeńska oraz Niemieckie Stowarzyszenie Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Mechanicznej, oraz Max Bögl.

Celem działania zespołu konstruktorskiego jest pomoc producentom pojazdów w projektowaniu kabin do samochodów ciężarowych, maszyn rolniczych, pojazdów komunalnych i specjalnych. Zespół na podstawie szeregu badań i analiz zachowania użytkowników tych pojazdów, zadań stawianych przed takimi samochodami i warunków rzeczywistych ich pracy, wypracował procedury umożliwiające projektowanie obiektów „na miarę”.

Projekty te uwzględniają jednocześnie wszystkie wymagania dotyczące konstrukcji pojazdu – sztywność, możliwości montażowe, zastosowanie odpowiednich materiałów;  wygody pracy kierowcy – widoczność, ergonomia, wentylacja, obsługa podzespołów; ergonomię pracy operatorów sprzętu dodatkowego – częste wsiadanie     i wysiadanie, montaż zespołów sterujących; bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ułatwienia codziennej obsługi technicznej kabiny – dostęp do podzespołów i elementów pojazdu montowanych pod i w obrębie kabiny. Uwagę w nowym projekcie zwrócono także na wygląd kabin odpowiadający panującym trendom i możliwości indywidualizacji kształtów charakterystycznych dla poszczególnych marek pojazdów.

Kabina Genius Cab

W projekcie skoncentrowanym przede wszystkim na użytkowniku, chodzi o stworzenie optymalnie ergonomicznej przestrzeni do pracy przy zachowaniu najwyższych standardów i przestronnego wnętrza. Zintegrowanie systemów zwiększa bezpieczeństwo i wydajność pracy operatora.

– „Kluczowe w obsłudze kabiny są  przetwarzanie danych i przejrzystość. W związku z tym umieściliśmy wyłącznie jeden centralny monitor dotykowy. Chcieliśmy stworzyć projekt, w którym użytkownik będzie czuł się bezpiecznie i komfortowo” – mówi Wanja S. Steinmaier, dyrektor zarządzający agencją projektową Lumod, która wraz z Politechniką Drezdeńską są odpowiedzialne za projekt kabiny.

Przy projektowaniu wnętrza inspiracją był oszlifowany oprawiony diament. Tym „diamentem” jest oszklenie kabiny osadzone na przestrzennej ramie wspierającej, która pełni rolę nośną kabiny i zapewnia bezpieczeństwo kierowcy w razie wywrotki lub kolizji z innym pojazdem. Elementy ramy pełnią także funkcje poręczy i miejsca mocowania elementów oświetlenia LED całego pojazdu. Kształt i ustawienie ramy nośnej zapewnia bardzo dobrą widoczność dla kierowcy, nie dopuszcza do oślepiania przez oświetlenie stosowane w pojeździe. W kabinie zastosowano szyby o złożonych kształtach geometrycznych w celu wykluczenia zniekształceń otoczenia widzianego przez kierowcę. Kształt wnętrza zaprojektowany jest przy wykorzystaniu modułów Exo-ROPS/FOPS przestrzennych podpór i materiałów okładzinowych z tworzyw sztucznych.

Niepowtarzalna Sylwetka Cab Genius odzwierciedla innowacyjność tego systemu projektowania. Pozwala na daleko idącą indywidualizację marki np. poprzez rozłożenie oświetlenia na belkach nośnych konstrukcji kabiny czy ich wykorzystanie do nadania pojazdowi nowatorskiego wyglądu. System konstrukcji Cab Genius pozwala opracowywać kabiny spełniające najdalej idące wymagania techniczne i jednocześnie zapewniające nowoczesne wzornictwo.

Więcej informacji na stronie: www.cabconceptcluster.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!